maandag 12 november 2012

Je leven in eigen hand


Er waren eens twee meisjes, die erg nieuwsgierig en intelligent waren. Zij bezochten een oude, wijze man die op de top van een heuvel woonde. Deze wijze man beantwoordde al hun vragen zonder aarzeling. De meisjes werden ongeduldig en besloten een vraag te verzinnen die de wijze man niet zou kunnen beantwoorden.

Na een paar dagen kwam één van de meisjes met een mooie blauwe vlinder in haar hand en zei: "Deze keer zal de man het antwoord niet weten." Ze vervolgt: "Ik heb een vlinder in mijn handen. Ik vraag aan de wijze of de vlinder leeft of dood is. Als hij zegt dat ze dood is, zal ik mijn handen openen en de vlinder weg laten vliegen. Als hij zegt dat ze nog leeft, zal ik mijn handen dichtknijpen, haar verpletteren en dus doden. In ieder geval is elk antwoord dat de oude man zal geven verkeerd.

De twee meisjes gingen naar de wijze oude man die onder een boom aan het mediteren was. Het meisje benaderde hem en vroeg of de vlinder in haar hand levend of dood was. Rustig glimlachte hij en zei: "Het hangt van jou af. Het is in jouw handen."

Zo is ons leven, vandaag, morgen en de toekomst in onze handen. We kunnen anderen niet de schuld geven als het niet gaat zoals we graag willen. Wij zijn zelf verantwoordelijk. Door vallen en opstaan worden we wijs. Ons leven is in onze handen, net zoals de vlinder.