zaterdag 27 april 2013

HSP


Ik bezit een intense persoonlijkheid die zeer sterk reageert op prikkels, zo sterk dat ik vaak behoefte heb om me alleen terug te trekken om niet overbelast te raken. Je kunt me vergelijken met een delicaat instrument dat signalen uit de omgeving registreert, maar te sterke signalen moet vermijden om niet beschadigd te raken.

Prikkels en signalen

Prikkels en signalen blijven lang nawerken. Als ik bijvoorbeeld een bijeenkomst heb bijgewoond dan blijft hetgeen ik gehoord en gezien heeft nog lang door mijn hoofd spelen. Ik ben daarom ook niet de persoon die je tijdens een fuif in het middelpunt van de belangstelling zult zien staan. Je hebt veel meer kans me aan te treffen in een stil hoekje, samen met een paar vrienden. Ik heb de behoefte om regelmatig alleen te zijn, om mijn batterijen terug op te laden. Pik snel nieuwe signalen en kennis op, en ik heb een wendbare geest, die zeer snel van het ene onderwerp op het andere springt. Ik ben zeer leergierig en nieuwsgierig, heb een grote honger naar nieuwe kennis en inzichten, wil op de eerste plaats de wereld om me heen in al mijn verbanden begrijpen.

Ik heb ook moeite om lange tijd na elkaar het zelfde te doen. In plaats van dingen telkens weer op de vertrouwde manier te doen, zal ik liever nieuwe wegen uitproberen. Het gevaar bestaat dat ik telkens weer door iets nieuws geobsedeerd wordt, hier dan alles over wil weten, maar uiteindelijk met deze kennis niets doet omdat zich alweer een nieuw interessant onderwerp aandient. Ik ben echter niet iemand die zich gemakkelijk zal laten gaan. Ik bezit een beheerste, zelfs geremde persoonlijkheid, altijd en overal wil ik zichzelf onder controle houden. Ik heb het moeilijk om me volledig te ontspannen. Ben dan ook niet de persoon die uitgebreid zal genieten van het Hier-en-Nu, niet iemand om uren van een warm bad te genieten of mee op het strand te liggen bijvoorbeeld. Ik ben niet iemand die gemakkelijk en impulsief beslissingen neemt. Het is alsof ik telkens bij mijn onbewuste te rade moet alvorens iets te beslissen, in plaats van terug te kunnen vallen op routine en gewoonte. Hierdoor verbruikt enorme hoeveelheden geestelijke energie, en riskeert volledig uitgeput en zelfs chronisch vermoeid te geraken.

Uitspraken die bij mij horen:

Ik heb veel behoefte om alleen te zijn,
en vaak gaat dit ten koste van mijn sociale contacten.

Ik word liever met rust gelaten,
zodat ik mij met mijn eigen projecten kan bezighouden.

Ik stel vaak acties uit omdat ik twijfel aan de goede afloop.

Mijn ideaal huis heeft meer weg van een toevluchtsoord
dan van een open ontmoetingsplaats.

Ik voel absoluut geen behoefte de inhoud van mijn gedachten
voortdurend met anderen te delen.

Ik observeer het leven vaak vanuit het standpunt
van een buitenstaander.

Ik wantrouw de motieven van anderen, vooral van autoriteiten,
en stel daarom kritische vragen.

Om mijn onafhankelijkheid te bewaren
probeer ik zo weinig mogelijk emotioneel betrokken te geraken.

Meestal zie ik alle kanten van een probleem,
met het gevaar dat ik dan moeilijker kan kiezen
tussen tegengestelde meningen.

De meeste mensen bedoelen het misschien wel goed,
maar toch voel ik mij vaak verkeerd begrepen.