vrijdag 16 maart 2012

Erken je onvermogen


Je hebt alles in huis
om gelukkig te zijn.

Ogen om mee te kijken,
mee te lachen,
mee te observeren,
oren om mee te horen,
zaken te registreren,
handen om uit te steken.
Een mond om mee te praten,
te zoenen, te proeven.

Kijk met je ogen
naar je eigen gedrag,
lach, huil,
droog met je handen je tranen,
proef je verdriet
en zeg met je mond:
Ik zie mijn onmacht
onder ogen
en luister naar mijn innerlijke stem,
hou mijn handen open
en ontvang van mijzelf:
vergeving voor mijn dwaze gedrag
registreer en constateer
dat ik ben wie ik ben
feilbaar,
groeiend,
lopende op weg
naar een compleet mens.
Slaak dan een zucht van verlichting,
lach breeduit
en voel je opgelucht.

Los laten,
iedere dag opnieuw
dat wat is geweest loslatend,
uitkijkend naar alle nieuwe dagen
die nog komen
met alle nieuwe kansen
om het geleerde
in daden om te zetten.
Ja, dan kun je steeds
een beetje dichter bij zelferkenning komen,
gelukkig worden,
genoeg in jezelf zijn.

Annemieke Steenbergen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter