Vrouwen zitten heel gecompliceerd in mekaar en hebben een specifieke benadering nodig. Al vanaf het eerste hoofdstuk word je getroffen door de uitleg van Jean Shinoda Bolen. Waar Freud het alleen maar over 'penisnijd' kan hebben als hij over vrouwen schrijft, en Jung in het gunstige geval niet verder gaat dan de archetypen, maagd, moeder, wijze vrouw, laat Jean zien dat vrouwen veel en veel meer zijn dan een man zonder piemel.
Er zijn veel moderne boeken verschenen waarin eindelijk duidelijk wordt gemaakt dat aanvankelijk niet een God, maar een Godin vereerd werd. Denk maar even aan De Da Vinci Code van Dan Brown! Onder invloed van de kerk is het aanzien van de vrouw volledig teniet gedaan. Waren de vrouwen eerst nog gelijk aan de mannen, (de Keltische samenleving liet dat zien), in de middeleeuwen en zelfs nog veel later werden vrouwen op de brandstapel gegooid als men maar enigszins vermoedde dat ze meer in hun mars hadden dan de gemiddelde dorpsgek. Onder invloed van het opkomende feminisme in de jaren zestig van de vorige eeuw, heeft Jean Shinoda Bolen haar ideeën omtrent vrouwelijke archetypen omschreven. Ze is daarin heel volledig en alhoewel ik beslist geen feministe ben, kan ik mij geheel vinden in haar logica.
Beschrijving:
Jean Shinoda Bolen laat een nieuwe psychologie van de vrouw zien op basis van Jungs archetypen en de kleurrijke vrouwbeelden uit de klassieke mythologie. Haar inzichten nodigen uit tot een inspirerende ontdekkingsreis, niet alleen door je eigen persoonlijkheid, maar ook door die van anderen, is wat er op de achterkant van het boek staat beschreven. Ik denk dat dit een goede samenvatting is van de inhoud van het boek. Het eerste hoofdstuk is een algemeen hoofdstuk, dat een inleiding geeft over godinnen als innerlijke beelden en archetypen. Ook wordt in deze hoofdstukken kort de mythologische genealogie van de Griekse goden en Godinnen besproken. Dit maakte het lezen van de volgende hoofdstukken een stuk duidelijker. Verder wordt kort gesproken over de geschiedenis van de Griekse mythologie, hierbij komt ook onder andere de overgang van de matrichiale samenleving naar de patrichiale samenleving aan de orde. Al met al een goede inleiding op de rest van het boek. Het tweede hoofdstuk gaat over de ontwikkeling van Godinnen in elke vrouw. Hier wordt ingegaan op de manieren waarop een bepaalde Godin zich in je kan ontwikkelen. Dit kan door aanleg, maar ook door familieomstandigheden, de cultuur waarin je opgroeit, de uitwerking van hormonen, of zelfs door bepaalde gebeurtenissen.
In dit hoofdstuk wordt ook kort aangegeven hoe je zelf bepaalde Godinnen door activiteiten of door aanroepingen kunt activeren in je leven.
Het volgende gedeelte van het boek zit heel logisch in elkaar. Er zijn drie verschillende soorten Godinnen die in dit boek worden beschreven: de maagdelijke Godinnen, namelijk Artemis, Athena en Hestia, de kwetsbare Godinnen, Hera, Demeter en Persephone, en de alchemistische Godin, Aphrodite. Bij elk van deze drie soorten Godinnen is er eerst een inleidend hoofdstuk, en daarna worden de Godinnen en de invloeden die ze hebben op vrouwen in aparte hoofdstukken per Godin beschreven. Ook dit omschrijven van de Godinnen is heel systematisch gedaan. Elk hoofdstuk begint met een omschrijving van de Godin. Hierna wordt het archetype erg uitgebreid en duidelijk omschreven. Hierbij worden al links gemaakt met vrouwen die onder de invloed van deze Godin staan. Vervolgens worden de vrouwen die onder invloed van een Godin staan nog uitgebreider beschreven: van hun kindertijd, pubertijd, de tijd dat ze volwassen zijn (werk, huwelijk, seksualiteit, vriendschap en ouderschap worden in aparte paragrafen besproken), de middelbare leeftijd en de levensavond.
Hierna werden typische (psychische) problemen die vrouwen hebben die door een bepaalde Godin worden beinvloed hebben. Het geeft je direct inzicht in jezelf en je begrijpt meer van reacties van andere vrouwen. Wat op de achterkant van het boek wordt beloofd is dus zeker waar! De laatste twee hoofdstukken zijn afsluitende hoofdstukken. In deze hoofdstukken gaat het erom dat je zelf kan beslissen welke Godin je door beinvloed wil worden, en dat er in elke vrouw een heldin zit. Het is een heel interessant boek en je leert er veel van, zowel op gebied van zelfkennis als op gebied van psychologische kennis over andere mensen. Ik kan het een ieder aanraden.
Godinnen in elke Vrouw
samenvatting van de zeven Godinnen
Godinnen in elke Vrouw
samenvatting van de zeven Godinnen
Godin: Categorie: Archetypische rollen: Belangrijke relaties: Jungiaans psychologisch type: Psychische problemen: Sterke punten: | Artemis ( Diana) -Ggodin v/d jacht en de maan. Maagdelijke godin. Zuster, concurrente, feministe, dochter v/h vader, stratege. Zusterlijke kameraden (nimfen), moeder (Leto), broer (Apollo), vader (Zeus). Meestal extravert, meestal intuïtief, meestal voelend. Emotionele afstandelijkheid, genadeloosheid, woede. Doelgericht, onafhankelijk, zelfstandigheid, vriendschappen met vrouwen. |
Godin: Categorie: Archetypische rollen: Belangrijke relaties: Jungiaans psychologisch type: Psychische problemen: Sterke punten: | Athena (Minerva) - Godin v/d wijsheid en het handwerk . Maagdelijke godin. Dochter v/h vader, stratege. Vader (Zeus), uitverkoren helden. Meestal extravert, beslist denkend, meestal waarnemend. Emotionele afstandelijkheid, geslepenheid, gebrek aan empathie. Het vermogen om helder na te denken, praktische problemen op te lossen en strategieën te bedenken: sterke bondgenootschappen met mannen. |
Godin: Categorie: Archetypische rollen: Belangrijke relaties: Jungiaans psychologisch type: Psychische problemen: Sterke punten: | Hestia (Vesta) - godin v/d haard en de tempel. Maagdelijke godin. Ongetrouwde tante, wijze vrouw. Geen. Beslist introvert, meestal voelend, meestal intuítief. Amotionele afstandelijkheid, het ontbreken v/e sociale persona. Het vermogen om van alleen-zijn te genieten en open te staan voor spiritualiteit. |
Godin: Categorie: Archetypische rollen: Belangrijke relaties: Jungiaans psychologisch type: Psychische problemen: Sterke punten: | Hera (Juno) - godin v/h huwelijk. Kwetsbare godin. Echtgenote, trouwe partner. Echtgenoot (Zeus). Meestal extravert, meestal voelend, meestal waarnemend. Jaloezie, wraakzucht, woede, het onvermogen om een destructieve relatie te beindigen. Het vermogen om een levenslange verbintenis aan te gaan, trouw. |
Godin: Categorie: Archetypische rollen: Belangrijke relaties: Jungiaans psychologisch type: Psychische problemen: Sterke punten: | Demeter (Ceres) -Godin v/h graan. Kwetsbare godin. Moeder, verzorgster. Dochter (Persephone) of kinderen. Meestal extravert, meestal voelend. Depressiviteit, uitputting, het bevorderen van afhankelijkheid, ongewild zwanger worden. Het vermogen om moederlijk te zijn en voor anderen te zorgen; gulheid. |
Godin: Categorie: Archetypische rollen: Belangrijke relaties: Jungiaans psychologisch type: Psychische problemen: Sterke punten: | Persephone -Hhet meisje en koningin v/d onderwereld. Kwetsbare godin. Dochter v/h moeder, ontvankelijke vrouw. Moeder (Demeter), echtgenoot (Hades/Dionysos) Meestal introvert, meestal waarnemend. Depressiviteit, onoprechtheid, terugtrekken uit de werkelijkheid. Ontvankelijkheid; het vermogen om open te staan voor dromen en fantasieën. |
Godin: Categorie: Archetypische rollen: Belangrijke relaties: Jungiaans psychologisch type: Psychische problemen: Sterke punten: | Aphrodite (Venus) - godin v/d liefde en de schoonheid alchemistische godin. Minnares (sensuele vrouw), creatieve vrouw. Minnaars (Ares, Hermes) echtgenoot (Hephaistos) beslist extravert, beslist waarnemend. Promiscuïteit, een lange reeks relaties, onnadenkendheid Het vermogen om van schoonheid en prettige ervaringen te genieten; sensualiteit en creativiteit. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat een reactie achter