zaterdag 28 april 2012

Zen is wijsheid


Ver voorbij de grenzen
van mijn denken en dromen
bloeit zij op.
spontaan.
in de leegte,
in open ontvankelijkheid.
niet als kennen - van - het-hoofd,
maar als Weten - van het-hart.

Wijsheid is
Weten - van - het - hart
dat alle inspanning vergeefs,
mijn streven vruchteloos.
mijn verwachten dodelijk is.
en dat is toch,
met alle kracht in mij,
moet werken aan een wereld
waarin iedereen
waarachtig en in heelheid
leven kan.

Wijsheid is
Weten - van - het- hart
dat iedere oefening begint
met liefdevolle aanvaarding
van mijn Zelf,
met mijn angsten,
mijn twijfels,
mijn gebrokenheid.

Wijsheid is
Weten - van - het - hart
dat ik diep en ondeelbaar
verbonden ben
met de hele schepping,
die zich uniek
en onvervangbaar
uitdrukt in mij.

Wijsheid is
Weten - van het - hart
dat bevrijding
diep in mij verborgen licht,
en dat de ontmoeting met
deze bevrijding
zich alleen Hier en Nu
in onverdeelde aandacht
volstrekken kan.

Wijsheid is
Weten- van - het - hart
dat mijn bevrijding
onmogelijk is
zonder de bevrijding
van ieder levend wezen
in dit heelal.

Wijsheid is
Weten - van het - hart
dat mededogen
van de schepping is,
grenzeloos mededogen,
oneindig veel groter dan
alle haat en verdriet,
eenzaamheid en pijn,
onderdrukking en macht.

Wijsheid is
Weten - van  - het - hart
dat grond
en vervulling
van de schepping
liefde is,
dat dus
mijn oorsprong
en bestemming
liefde is.

Wijsheid is
Weten - van - het - hart
dat JIJ
mijn diepste werkelijkheid bent,
maar dat woorden verstommen
als ik nader
tot jou Naam
de ongegrond
van mijn best.

Jos Stollman.
Uit De Zen van het leven.
Oefeningen voor het pad van Zen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter