zondag 22 juli 2012

Bevrijding


De dagboeken van Etty Hillesum geven een diep inzicht in hoe je onder de zwaarste omstandigheden je innerlijke bevrijding kan beleven. Ik heb het naast mijn bed liggen en lees er geregeld een stukje in. Zo mooi en zo'n indrukwekkend relaas van haar innerlijke strijd met zichzelf en de vrede die het bracht toen ze tot haar bron kon komen.

Enkele citaten:

De wereld is toch zeker voor ieder mens afzonderlijk
wel eens vergaan en toch bestaat ze nog steeds.

Men hoeft zijn onrust en zijn treurigheid niet te verstoppen,
men moet ze dragen en verdragen,
maar men moet zich er niet zo geheel aan overgeven,
alsof er niets anders op de wereld meer bestaat.

Trouw, werkelijk trouw aan zichzelf
en aan de waarden, die men hoogschat
en de moed hebben zich
ter wille van die trouw onbemind te maken bij anderen.

6 opmerkingen:

  1. een dezer dagen gaan we naar de boekhandel, EH staat er bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De interesse gaat steeds meer komen naar deze vrouw en haar boeken. Ook ik ga binnenkort eens naar de boekenwinkel of bij de bekende Bol kijken.

    Mooi stukje citaat uit het boek. Echt om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit boek ken ik niet maar denk dat het je vast houd van het begin tot het eind.
    zo ver als ik het hier gelezen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan kies ik voor het laatste want vind dit een wijze gedachte.
    Ik ga haar zeker lezen als ik het boek vind.

    Hartelijk dank voor de info
    het is gelukt. Dikke knuf ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet niet of de boekenhandel de dagboeken van Etty heeft Joten. De meeste kans maak je bij bol.com. Echt lezen, ze zijn zeer goed voor je bewustwording.

    Er volgen nog meer stukjes uit haar dagboeken. Ze blijft een bron van inspiratie voor me.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter