dinsdag 24 juli 2012

Chassidische vertelling


Eens was er een rabbijn die wonderen deed. Een kinderloze vrouw ging naar hem toe om hem te vragen dat zij vruchtbaar zou worden. Zij trof hem niet thuis, hij was elders. Maar toen zij daar aan kwam, was hij alweer in een volgende stad.

De vrouw was arm en moest te voet gaan. En telkens als ze ergens aan kwam, was hij juist daar vertrokken. Maar eindelijk, na weken zwerven, vond zij hem.

De rabbijn was getroffen door haar grote geloof. Hij zegende haar en een jaar later was zij moeder.

Dit hoorde een andere vrouw, die in dezelfde omstandigheden verkeerde. Haar moeilijkheden om de heilige man te vinden waren even groot, maar toen ze hem tenslotte vond, gaf hij haar de zegen niet en zij bleef onvruchtbaar.

Zijn leerlingen vroegen hem wat daarvan de reden was. De rabbijn antwoordde toen:

"De tweede kende het verhaal. De eerste niet."

7 opmerkingen:

  1. De eerste vrouw was los van haar verwachtingen. En zo zij kreeg. De tweede verwachtte dat de rabbijn het wonder wel zou bewerkstelligen (zij was niet los van haar verwachtingen) door het succesverhaal van de eerste en zij kreeg niet.

    Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, dat had ik begrepen. maar dat zij het succesverhaal al gehoord had kon zij toch niks aan doen? die eerste vrouw verwachtte toch ook zwanger te worden, anders zou ze zoveel moeite niet gedaan hebben?

      Verwijderen
    2. De rabbi was getroffen door haar grote geloof en zegende haar. Het wonder geschiedde. De andere vrouw had het bewuste verhaal geloofd en wou ook intens graag zwanger worden en ging ook naar dezelfde rabbi.

      Hij heeft waarschijnlijk gedacht dat ze niet intens genoeg geloofde omdat zij bevooroordeeld was door het verhaal van de andere vrouw. Ze verwachtte dezelfde wonder. Daarom gaf hij de zegen niet.

      Zo ik het begrijp had zij beter als eerste naar de rabbi moeten gaan.

      In weze erg oneerlijk. Maar zo begrijp ik het verhaal.

      Chassiddisme moet je bestuderen wil je het verhaal beter begrijpen. Het gaat ook om niet weten. Over niet weten heb ik gelezen maar daar moet je je echt in verdiepen wil je het beter begrijpen.

      Verwijderen
    3. ha Diana, dank je voor de uitleg. en inderdaad heel oneerlijk, net daardoor begreep ik het niet!

      Verwijderen
  2. Hahaha ik wilde de zelfde zin schrijven dat ik het niet begreep.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter