zondag 8 juli 2012

Eenheid

Het water in het meer verdampt, wordt een wolk, regent uit, vormt een beek en wordt gedronken. Het is allemaal hetzelfde water in een andere vorm. Is er verschil tussen het meer, de wolk, de regen, de beek en het water in het glas?

Een lichaam vergaat en wordt opgenomen door de aarde, dient als voedingsbodem voor de perenboom, de peer wordt opgegeten door een kind. Is er verschil tussen de overledene, de aarde, de perenboom en het kind?


Ik adem zuurstof in en neem het op in mijn lichaam. Ik drink water en neem het op in m'n lichaam, ik eet voedsel en neem het op in mijn lichaam. Waar houdt de zuurstof, het water en het voedsel op en wordt het mijn lichaam?

We denken dat we een afgescheiden individu zijn, maar zonder zuurstof, de warmte van de zon, water, voedsel ... zouden we het geen seconde uithouden.

Voorbij de illusie van de afgescheidenheid is de eenheid.

Roeland Dirah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter