zondag 29 juli 2012

Geduld


Mijn geduld moet nog groeien. Ik hèb al het geduld gekregen om te wachten op wat er komt, te vertrouwen, dàt er iets komt. Ik weet niet of ik al geduld heb om uren lang alleen te lopen door een eenzaam landschap, om weken lang alleen te wonen in een vissersdorp aan zee en genoeg te hebben aan de eigen gedachten. Ik heb nog niet genoeg geduld om met bloemen om te gaan en om naar muziek te luisteren en schilderijen te zien en de Bijbel te lezen. Dat alles moet ik nog leren, een heel leven lang leren.

Ik geloof wel dat ik aan een begin ben. En af en toe is er ook wel dat grote geduld, wat bij mij op den duur de bron zal moeten zijn, waaruit ik scheppend werk kan doen. Maar ik geloof dat dat geduld bij mij nog steeds onverwachts door een onrust doorbroken wordt. Al het geduld, dat er in me is moet ik leren verzamelen, alle fragmenten geduld verzamelen tot één groot geduld. En misschien, misschien, veel later - zal ik dan ook kunnen schrijven.

Etty Hillesum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter