woensdag 19 september 2012

Zeg het maar - Marco Borsato


In deze tekst van Marco Borsato is de hele visie over het leven gewoon samengevat. Deze tekst bevat veel waarheden. Het nummer is getiteld Zeg het maar en staat op de DVD Zien.

Niets in mijn handen, ik ben zo zwaar
als mijn eigen gewicht


De hele invloed van de reclame op het beeld van hoe de mens zou moeten zijn is mij steeds duidelijker geworden. Ik ben helemaal tevreden met mijzelf omdat ik niet meer hoef te voldoen aan het onmogelijke ideaalbeeld dat wordt gemaakt door de reclame. Ik sta al jaren niet meer op de weegschaal en weeg dus precies zo zwaar als mijn eigen gewicht.

"Ik leef van de liefde, de lucht en het licht"

Voor mij zit daar de kern van het leven in. Hoeveel of hoe weinig je ook denkt te bezitten, het is allemaal bijzaak. Liefde, lucht en licht zijn buiten water, eten en onderdak, waar het allemaal om gaat.

"Al mijn gedachten, ze dansen als bladeren
mee met de wind"


Zo prachtig verwoordt in deze ene zin. Gedachten komen en gaan. Meer is het niet.

"Niets aan mijn hoofd, ben zo blij als een kind"

Ik voel me elke dag blij als een kind. Ik verwonder me elke dag meer hoeveel moois er allemaal om me heen gebeurd en laat me elke keer weer verwonderen.

"Wat is er meer, meer nog dan dit"

Er is niets meer dan dit. Dit is alles en alles is één.

"Meer dan de zon die mijn lichaam verhit"

Wat een energie krijg ik van die zon. Het voelt alsof Ik gelijk weer ben opgeladen. Heerlijk.

"Meer dan de tijd die ik bezit"

Meer dan tijd heb ik niet. En dus blijf ik genieten van elk moment. Ik gooi geen kostbare tijd meer weg.

"Zeg het maar, ik weet het niet, Ik voel het niet en dat komt goed uit want ik hoef het niet"

Zo mooi dit. Ik hoef het niet meer wat anderen allemaal zeggen. Ik voel allen dat wat ik voel en meer is er niet.

"Ik zoek het niet, dus ik vind het niet"

Wie zoekt is inderdaad bezig om onderweg te zijn. Op het moment dat ik inzag dat het zoeken het probleem was, kon ik hiermee stoppen. Ik zoek niets meer, want ik hoef niets te vinden. Ik ben vrij zoals ik ben.

"Wat ik mis wat er verder is kan me niet schelen"

Zo zie ik dat ook. Als ik altijd geniet van alles wat er om me heen gebeurd en mensen mij dan gaan vragen of dit niet al te makkelijk is, dan denk ik: lekker belangrijk.

"Ik ben tevreden met helemaal niets"

En zo is het. Ik ben helemaal tevreden, met niets of met waar ik gebruik van mag maken. Ik bezit niets. Ik geniet wel van materiele zaken.

"Vrij zijn mijn voeten, vrij om te gaan en staan
waar ik wil"


Wij hebben de mogelijkheid om overal in de wereld naar toe te kunnen reizen. In veel landen is dat niet zo. De aarde is van ons allemaal, maar sommige stukjes zijn meer van anderen. Toch zit de vrijheid in het besef dat je kan gaan en staan waar je wilt. Ik laat me vaak niet meer zeggen waar ik wel of niet mag staan. Natuurlijk ben ik niet zo dom om de consequenties van sommige beperkingen links te laten liggen.

"Vrij om te voelen dat ik van je hou"

Wat een prachtig gemeengoed hebben we hier. Ik ben vrij om van iedereen te mogen houden. Dat is iets wat ik helemaal alleen kan bepalen. Niemand kan daar iets aan doen.

"Vrij om te delen, alles of niets
maakt geen enkel verschil"


Het wordt steeds mooier. Toen ik dit doorkreeg (en nu nog) kreeg ik kippenvel. Ik ben vrij om te geven wat ik wil. Ik mag het onvoorwaardelijk doen. Ik hoef er niets voor terug. De glimlach van de ander is voor mij een winst. Maar als dat er niet is, is het ook goed. Alles of niets maakt geen enkel verschil. Het klopt gewoon. Of je nu niets hebt of alles, je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk.

"Dit is mijn hart en ik geef het aan jou"

Geweldig om gewoon onvoorwaardelijk van mensen te mogen houden

"Wat ik ook doe, waar ik ook ga,
Ik loop mijn eigen geluk achterna"


Ik ben altijd gelukkig geweest in het leven. En inderdaad omdat ik erin geloofde. Wat je gelooft is waar.

"Wat wil ik meer dan dat ik besta."

Het is me een voorrecht om te mogen bestaan. En dat ik daarvan mag genieten.

"Ik ben tevreden met helemaal niets ...

3 opmerkingen:

  1. Al mijn gedachten, ze dansen als bladeren
    mee met de wind
    ik pik er maar een zin uit diana, maar hij heeft zóveel moois hé.

    dank je wel ,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb even vrolijk meegezongen
    er staan wel een aantal punten in waarin ik mij kan terugvinden: bijv. de zon he.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk de eerte keer dat ik de tekst lees.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter