zondag 28 oktober 2012

Begrensde tevredenheid


Er is lijden dat ontstaat door overtrokken verwachtingen, door de verwachting dat het eigen huwelijk volmaakt zal zijn, dat we een ideale partner hebben, dat we een beroep krijgen dat ons volledig vervult, dat de opvoeding van de kinderen ons volledig lukt.

Zo is het leven niet. De meeste huwelijken lukken maar half, en dat is dan nog niet slecht. Veelal is iemand maar een halve goede moeder, een halve goede lerares, een halve gelukkige mens, en dat is niet slecht.

Tegen de terreur van de algeheelheid zou ik de gelukte halfheid willen prijzen. De goedheid en de schoonheid van het leven ligt niet aan het einde, in het volkomen lukken van de heelheid. Het leven is eindig, niet enkel in de betekenis dat wij moeten sterven. De eindigheid ligt in het leven zelf, in het begrensde geluk, in het begrensde succes, in de begrensde tevredenheid.

5 opmerkingen:

  1. ja dat is waar het leven niet perfecht een geluk ook vind ik mag een hoek van af zijn gewoon door gaan en kijken waar we komen
    groetjes antony

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier kan ik me wel in vinden....
    ik zeg altijd; beter gelukkig alleen dan ongelukkig met 2 en ik kan het weten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi waar verhaal.Perfectie is voor niemand haalbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zeg....dat is goed gezegd.
    Vroeger streefde ik naar perfectie en ik was nooit goed genoeg.
    Nu ben ik nog niet één derde van wat ik was, en ik voel me goed genoeg.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo is het ook ..... en perfectie dat bestaat niet

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter