maandag 12 november 2012

Leiderschap

Een jonge manager zoekt tevergeefs naar hoe hij een goede leider kan worden. Teneinde raad komt hij bij een oude Aziatische goeroe met zijn vraag. De goeroe knikt en vraagt hem met een volgeling terug te komen omdat hij het anders niet kan uitleggen. Op de vraag of het een medewerker mag zijn schudt de goeroe zijn hoofd, het moet iemand zijn die je écht navolgt.

Enige jaren later kwam de manager terug. Hij had zijn dochtertje van drie meegenomen. U vroeg me een volgeling mee te nemen, zij volgt me waar ik maar ga.

De goeroe glimlachte, nam het meisje op schoot en vroeg:
'En waarom volgt ze je?'

De jonge manager dacht een ogenblik na en zei toen:
'Ik denk omdat ze van mij houdt.'

De goeroe knikte en vroeg toen:
'En waarom houdt ze van jou?'

Na lang nadenken zei de manager:
'Ik denk omdat ik van haar houd.'

De oude goeroe glimlachte, gaf het kind aan haar vader terug en schudde hem de hand. Hij zei:
'Je weet alles al wat ik je over leiderschap kan leren.'

Phil Alexander

3 opmerkingen:

  1. Als ouder heb je de plicht om de zorgen voor een kind in handen te nemen, het liefhebben is aangeboren ( in de meeste gevallen)
    maar onverwaardelijk krijg je meer terug dan je geeft, en dat is het mooie. Zij worden beiden door liefde geleid. Mooi! dit stukje ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een heel mooi stukje is dit....met waarheid, want liefde doet 't hem met alles

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter