woensdag 5 december 2012

Negatieve emoties


Negatieve emoties zijn vaak littekens van verwondingen die nog niet helemaal zijn genezen. Telkens als je je gekwetst voelt, is dat een signaal dat er werk aan de winkel is. Als je het probleem niet bij de kern oplost, blijf je muurtjes optrekken om jezelf te beschermen.

Hetzelfde geldt voor ergenissen. Er zijn doorlopend zaken in het leven waaraan je je kunt ergeren. Je kan eerst proberen er iets aan te veranderen, maar als dat niet mogelijk is, moet je het loslaten.

Wat eventueel kan helpen is Instant Relief Techniek. Als je een bepaald gekwetst of geirriteerd gevoel in gedachten neemt kun je de dialoog met jezelf aan gaan. Hier is een oefening voor.

Stel jezelf de volgende vragen:

Herken en benoem wat je dwars zit. Geef het een cijfer van 0 tot 10. 10 is enorm, 0 is weg

Vraag:

Kan ik dit gevoel loslaten?

Antwoord:

(altijd) ja.

Vraag:

Wil ik dat gevoel loslaten?
Is het antwoord 'ja', ga dan door naar punt 5.

Is het antwoord 'nee', stel jezelf dan de vraag:

Wil ik vrij zijn of wil ik het vasthouden? Wat levert dat vasthouden op? Wanneer ga ik het gevoel loslaten? Later of nu? Is het antwoord 'nu', ga dan verder met punt 5.

Onderneem actie. Bedenk een symbool voor loslaten, zoals een raket die gelanceerd wordt, of een ballon die opstijgt en uit het zicht verdwijnt.

Adem diep in, maak een vuist en zeg: 'Nu!' Tegelijkertijd laat je de emotie los, samen met het beeld dat je bedacht hebt, en adem je bewust uit.

Probeer de emotie nogmaals op te roepen. Als die nog aanwezig is (misschien geef je hem nu een lager cijfer?) doe deze oefening dan opnieuw en opnieuw, tot het gevoel weg is en het cijfer nul.

Weet, dit valt niet mee! De oefening dwingt je namelijk echt om heel erg eerlijk te zijn tegenover jezelf. Als je dit echt traint zou het uiteindelijk mogelijk zijn om alle emoties en ergenissen meteen op te ruimen.