donderdag 24 januari 2013

Bob Ross



De landschapschilder Bob Ross, die natuurlijk enorm opviel door zijn Afrokapsel, werd wereldberoemd door zijn televisieserie The Joy of Painting, waarbij hij schildercursussen gaf aan de kijkers. Deze serie werd opgenomen van 1982 tot en met 1993. Eind jaren 80, begin jaren 90 werd de serie een groot succes. Hij werd op 95% van alle publieke Amerikaanse televisiestations uitgezonden en ook in het buitenland.

Hij zat boordevol hilarische uitspraken. Zo duidde hij een boompje dat hij zojuist had geschilderd bij voorkeur aan als een "happy little tree".

De schilderijen van Bob Ross kunnen beschouwd worden als "fast food" schilderijen. Binnen een half uur had hij het schildersdoek gevuld met prachtige taferelen uit de natuur, zoals een bergpartij, diverse watervallen, een donker woud of een groene weide met een half vervallen schuurtje.

11 opmerkingen:

  1. OHHHH....magisch!
    Hier word ik nou blij van..hihi
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is nu eens echt een leuk filmpje dat je deelde, ik hou er wel van, en hoe die met z'n dikke borstel dat klaar krijgt....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken hem natuurlijk wel, maar ik vind het niet megamooi of zo. Misschien omdat ik niet van fastfood hou ;-)

    Love As Always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij kwam ook op Discovery volgens mij. Inderdaad fastfood schilderijen en ik vroeg me altijd af hoe lang de schilderijen in goede staat zouden blijven.
    Op zijn gebied een echt kunstenaar, en ik denk dat hij heel wat mensen over de streep heeft getrokken cratief te zijn.
    Iets wat ik toch wel een beleangrijk iets vind. Door creatief te zijn, leef je meer denk ik.

    Een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Na vijf uitzendingen wist je ongeveer wel wat er kwam.
    Fastfood TV was het dus ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wss oerollands? want ik had die vent nog nooit gezien of gehoord tot hiertoe. Ik moet toegeven redelijk amusant maar helaas na een tijdje tot vervelens toe, denk ik ... liefs ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vond het heerlijk om naar te kijken hoe hij heel rustig zijn manier van werken uitlegde.Leuk filmpje.
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ken hem ook , hij is heel leuk ! Maar Ollie en moderne kunstenaars kunnen niet door een deur !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohh wat heb ik dikwijls gedacht dat ga ik proberen...nog steeds niet van gekomen. Tijdgebrek pfftt
    Maar heb er altijd graag naar gekeken.
    Jeetje ben jij snel met blogjes haha....zal eens wat meer om het hoekje kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo D.,
    Sommigen beschikken inderdaad over het nodige talent, om moeilijke taken eenvoudig te laten overkomen. Niets is echter minder waar. Schilderen is niet zo simpel als het lijkt en voor sommigen zijn begrippen als kleurmengeling, perspectief, licht en schaduw eerder latijn. Zelf hebben we ooit enkele jaartjes academie gevolgd, doch veel te wenig tijd om het in de praktijk om te zetten. Misschien ooit wel eens...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo D.,
    Blijkbaar lukt het niet om te reageren op jouw postje van vandaag, daarom doen we het even hier. Tja, aardige mensen, voor velen komt dit een beetje onwennig over en weten ze er niet goed mee om te gaan. Veelal het gevolg van een nogal egoïstische of onverschillige houding van velen. Het kan nochtans anders nietwaar, aardig zijn voor elkaar...

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter