maandag 28 januari 2013

De betekenis van humor


Humor is in ons leven niet weg te denken.

Volgens het woordenboek:

'hu - mor'
(«Engels«Latijn)
de -woord (mannelijk)

Zin voor het grappige, ook in ernstige situaties,
voor scherts met ernstige ondergrond;

" Humor is het vermogen om bij mensen
de lachlust op te wekken".

Er zijn verschillende soorten humor:

Sarcastische humor – sarcasme = bijtende geestigheid

Cynische humor – cynisme = verbitterde geestigheid

Galgenhumor = wrange geestigheid

Zelfspot - ironie = om de spot met zichzelf te drijven

Zwarte humor = gebaseerd op het leed van anderen,
met als doel te spotten en te amuseren.

Sarcasme of cynisme en galgenhumor komen voort uit wantrouwen, twijfel naar de medemens, terwijl deze het vaak met goede bedoelingen zeggen.

Zelf houd ik van humor en zeker als het er spontaan uit komt. Humor is het beste medicijn als het maar positieve humor is. Nooit ten koste van iemand of jezelf. Humor geeft een prettige draai aan mijn leven, want zijn we niet allemaal op zoek naar een gevoel van tevredenheid en geluk in het leven?

Humor kan ook een vorm van afleiding bieden. Kijk maar eens hoeveel cabaretiers er zijn. Mensen die hun best doen om ons vrolijk te maken, zodat we kunnen lachen.

Ik kan pas vrolijk zijn als er evenwicht is in mijn denken, mijn doen en mijn innerlijk. Als ik uit balans ben kan ik moeilijk bij mij zelf komen en dus ook niet bij mijn aangeboren humor, want dan valt er niets te lachen.

Waarom is lachen zo belangrijk?



De beste manier om een probleem op te lossen =

De humor ervaren van te ontdekken. Humor is een vaardigheid die we niet moeten verwaarlozen. Als we dat wel doen loop je de kans om ziek te worden. Humor geeft je een gezonde mate om van een afstand naar jezelf te kijken en ... van lachen lijken "grote" problemen opeens een stuk kleiner. En het voorkomt stress. Mensen die veel lachen zijn ook vaak een stuk gezonder dan neerslachtige mensen.

Er bestaan ook therapieën om (weer) te leren lachen. Onze hersenen maken een stof aan als we lachen, endorfine, die een kalmerend en pijnstillend effect hebben. Dit is één van de redenen dat er Clini-Clowns zijn gekomen, om kinderen meer te laten lachen.

Van lachen krijg je energie en je voelt je ontspannen en tevreden.

Lachen kan ook een uitlaatklep zijn van emoties
en het werkt bevrijdend.

Ik las ergens het volgende:

Leer te lachen om niets
Leer te lachen om het lachen
Te lachen om het plezier van het lachen
Te lachen, om je mentaal te ontspannen
Leer om meer te lachen
om meer te leren genieten van je leven
om meer geluk te ervaren in je leven.

Glimlach
 
Er zijn 37 spieren nodig om een lang gezicht te trekken.
Er zijn er maar 4 nodig om te glimlachen ...
Dus Spaar energie ... Glimlach!

12 opmerkingen:

  1. Ik hou wel van droge humor,
    zoals zo vaak in tv-series.
    De Boukéééé dame vind ik geestig
    en ik ga plat van haar manieren,
    maar een beetje zelfspot mag ook,
    zo kan je de werkelijkheid aan met een glimlach ... naar ik hoop. Liefs ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben gek op allerlei vormen van humor maar zelfspot en zwarte humor ben ik echt gek op. Ik lach zo ontzettend graag. En allemaal vanwege bovenstaande dingen. Het geeft zo'n goed gevoel. Ik denk dat de mens zo ver is gekomen juist door zijn lach capaciteiten.

    Je verwerkt verdriet met lachen en tegelijkertijd wordt je er sterker van.

    En schenk eens iemand zomaar een glimlach op straat, Dat geeft toch een goed gevoel. En meestal beantwoorden mensen de glimlach met en glimlach :D
    Fijne dag Diana,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben dol op lachen.
    Ooit van een lachbui in een huilbui uitgebarsten, dat bestaat echt!
    Was wel genant hoor, hahaha
    Doei!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    En dat Humor mannelijk is, ...daarom dat vrouwen ons niet snappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lachwekkend zijn sommige van de andere sexe wel,
      als je die soms ziet stuntelen.
      Een man is gemaakt om het mysterie vrouw-zijn te ontrafelen, maar kunnen ze dat?
      dat is pas humoristisch sie :P

      Verwijderen
    2. Het mysterie vrouw ontrafelen, dat lukt een man nooit, wil hij ook niet.
      Onder wel juk moet hij dan verzuchten. ;-) en een vrouw is er niet om te begrijpen, enkel om van te houden.

      Verwijderen
    3. @-tje heeft écht een poëtische ziel sie!

      Verwijderen
  5. ze zeggen niet voor niets 'lachen is gezond'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo D.,
    Je kan inderdaad het leven beter van de humoristische kant bekijken. Er bestaat al genoeg ellende in de wereld. Je zou kunnen zeggen 'A smile a day, keeps the doctor away'. Bovendien baat het niet, schaadt het niet. ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hier heb je tips genoeg :o) en lachrimpeltjes zijn mooier dan echte rimpels

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter