woensdag 20 maart 2013

Citaten over scheiden


Scheiden is een weinig sterven,
maar blijven is vaak voorgoed insluimeren.

Jean de Boisson
Pseudoniem van C. Buddingh
1918-1985

Scheiden is een weinig sterven,
sterven voor wien men bemint;
in ieder uur en op iedere plaats
laat men iets van zichzelf achter.

Rondel de I'adieu (1891)
Edmond Urancourt

Scheppen is scheiden
en daarom is opruimen creatief.

Joop den Uyl

Veel soorten van verdriet, ik noem ze niet.
Maar één, het afstand doen en scheiden.
En niet het snijden doet zo'n pijn,
maar het afgesneden zijn.

M. Vasalis
Nederlands dichteres en psychiater
1909-1998

Vele vrouwen trouwen
omdat ze het alleen zijn beu worden.
Zij scheiden om dezelfde reden.

Hanne Wieder

Een geslaagde scheiding vereist die kwaliteiten
die je nodig had om je huwelijk te doen slagen.

Audouard

'Laten we na onze scheiding vrienden blijven'
'Goed, met wie?'

Wiet van Broeckhoven

Alleen een huwelijk met twee partners dat sterk genoeg is
om een scheiding aan te kunnen,
is sterk genoeg om er één te vermijden.

C. Heilbrun

Geen huwelijk is zoveel waard
als zijn scheiding kost.

Rudolf Hochhuth

Tegenwoordig noemt men een huwelijk gelukkig
als de scheiding al drie keer kon worden uitgesteld.

Danny Kaye

Mijn vrouw en ik overwogen een scheiding,
maar toen we de prijzen van de advocaten hoorden,
hebben we maar besloten
een nieuwe wagen te kopen.

H. Youngman
Amerikaans stand up comedian
1906-1998

"Het is minder erg iemand door dood te verliezen
dan door ontrouw.

**

De dood vernietigt alleen de toekomst;
het verraad doodt ook het verleden."

Johan Daisne

I may forget what you say,
and I may forget what you did,
but I will never forget how you made me feel."

Maya Angelo

"The strength of a marriage
is limited by the strength
of its weakest partner."

**

When a country divorces
it is the children that suffer.

Loesje

Bij mijn echtscheiding
werd de schuld eerlijk verdeeld:
50% voor mijn ex,
50% voor haar moeder.

F. Ollery

Echtscheiding: het hele bed hebben
om in te woelen.

**

Slecht humeur is een betere grond
voor echtscheiding dan overspel.

George Bernard Shaw

Echtscheiding: gelegenheid om een eerste vergissing
door een tweede te vervangen.

Jan Schepens

Als je gaat scheiden van tafel en bed,
kies dan het bed want het is moeilijker
te slapen op een tafel dan te eten in bed.

**

Een echtscheiding is de beste manier
om van 70 kg overtollig vet af te geraken.

Merton Glade

In Amerika geldt het huwelijk
als een voldoende grond tot echtscheiding.

W. Douglas Home


Echtscheiding met
een goede verstandhouding nadien noem ik:
euthanasie van het huwelijk.

Piet Nijs

Als de reden tot echtscheiding niet duidelijk is,
dan is dit precies de reden.

Karel Jonckheere

'Ik ga scheiden
want mijn vrouw spreekt al
twee maanden niet meer met mij.'

'Je moet wel goed gek zijn,
waar vindt je nog zo een vrouw?'

**

14 opmerkingen:

  1. ik hoor ook bij deze groep, ik was 20 jaar gehuwd en nu al bijna 12 jaar gelukkig....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wanneer je gaat trouwen,
    een nestje begint te bouwen en denkt van dit alles ga ik houden,
    dan denk je niet dat een scheiding je kan overkomen.
    Maar het kan gebeuren, zelfs na 20 of 30 jr en meer.
    Als je niet meer kan verzoenen, toegeven, onoverkomelijke problemen krijgt,
    laat elkaar dan gaan, in vrede.
    Het hoeven geen vechtscheidingen te zijn, waarom?
    Om dat kleine beetje materiële dat je hebt vergaard.
    Sluit dit hoofdstuk dan af, en denk er soms aan terug in de goede zin.
    Vergelijken is soms nodig want daar leer je uit.
    Samen blijven voor de kind(eren) is een drogreden.
    Zij zullen het nest ook verlaten, en dan sta je daar.
    In sommige gevallen na jaren van proberen, heropstarten etc …
    is het beter dan om te scheiden.

    In mijn geval zou ik zeggen:
    Ik hoop nu dat ik het kan houden tot aan het einde,
    want ik heb het ‘verschil’ leren kennen,
    en zoals ik al dikwijls zei: Het had mij eerder moeten overkomen.

    Liefs D … tot straks

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. tja...
    daar heeft elk wat voor te zeggen,
    het is goed te scheiden als je je niet meer gelukkig voelt denk ik,

    jammer dat het zo moest lopen.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mogge Diana
    ik als verstokte vrijgezellig heb in deze geen zeggen , en Loesje ook niet zie ik ?
    Ja die vrienden van over de grens die zijn via via erbij gekomen en ik vind het leuk
    ik heb diensten geruild en had nu een kort nachtje
    maar er waren er twee tevreden dus is het goed
    wens je een fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iedereen die gat scheiden of dit deed, deed dit met een reden.
    Scheiden is nooit leuk, maar mensen zouden het wat minder gecompliceerd mogen doen. Zeker als er kinderen bij zijn betrokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig is er in ons leven nooit sprake van scheiden geweest, dus ik weet niet echt hoe het voelt... Maar jouw citaten zijn weer om U tegen te zeggen lieve Diana! Ik hoop alleen dat ook jij nooit iets met scheiden te maken krijgt...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik getrouwd, mijn vrouw gelukkig, dus ... samen gelukkig getrouw, en hopelijk zonder eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha er zitten waarheden tussen..maar hoop het nooit mee te maken...ook bij de kinderen niet. Maar niks is zeker...toch?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo D.,
    Inderdaad, scheiden doet lijden. Maar wanneer de verstandhouding danig is verstoord, is het wellicht beter om er komaf mee te maken en elk zijn eigen weg te gaan. Wat de consequenties ook mogen zijn, beter elkeen zijn weg dan elkaar voortdurend in de haren te zitten. De enige slachtoffers zijn zoals altijd de kinderen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb het juist achter de rug, dus ik kan er mij wel in vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. toch vraag ik me af waarom of waardoor er nu zoveel meer echtscheidingen zijn dan vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Diana,voor elk wat wils...
    scheiden doet lijden
    en zeker voor kinderen.
    Dus blijf ik lekker getrouwd.
    De laatste van de lijst vind ik wel leuk.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter