donderdag 4 april 2013

Citaten over koffie


Koffie, ook wel het zwarte goud genoemd. Je houdt ervan of vindt het juist helemaal niets.

Het woord komt van het Turkse kahveh, dat op zijn beurt afgeleid is van het Arabische qahwah. Het woord koffieboon komt oorspronkelijk van het Afrikaanse bun, dat zowel de plant als de bes benoemde. In de jaren 800 na Christus schreef een Perzische dokter Rhazes een medische encyclopedie waarin hij wees op de helende werking van de koffieboon! Al ruim een millennium wist men al dat koffie goed is voor je.

Koffie zet meteen de juiste sfeer. Koffie brengt je in de juiste stemming. Die van gezelligheid, intensiteit, troost en verpozing. Wie herinnert er zich het spreekwoordelijke 'bakje troost' van onze grootmoeders niet? Koffie staat ook voor die korte break op het werk: een gezellig moment onder collega's. Het is vaak de ultieme opkikker bij het begin van de dag. Een zoete zonde, een toegelaten verslaving.

Goede koffie behoort zwart te zijn als de duivel,
heet als de hel en zoet als de liefde.

Hongaars gezegde

Als dit koffie is, breng me dan alstublieft thee,
maar als dit thee is, breng me dan alstublieft koffie.

Abraham Lincoln

Wanneer je vrouw
er met de melkboer vandoor gaat,
betekent dat nog niet
dat je je ganse leven
zwarte koffie moet drinken.

**

Directeur vraagt aan secretaresse:

'Hoeveel regels typt u eigenlijk
per liter koffie?'

**

Suiker: een witte stof,
die een slechte smaak geeft aan je koffie,
als je vergeet hem erin te doen.

Wiet van Broeckhoven

Elke morgen breng ik mijn vrouw koffie aan bed.
Het enige wat ze nog moet doen, is hem malen.

Michel Colucci
Franse komiek en acteur
1944-1986

Drink nooit zwarte koffie tijdens de lunch;
het houdt je de godganse namiddag wakker.

James Fenimore Cooper

Een reiziger drinkt alles,
een toerist enkel koffie.

Kees van Kooten

As soon as coffee is in your stomach, there is a general commotion. Ideas begin to move ... similes arise, the paper is covered. Coffee is your ally and writing ceases to be a struggle."

Honore de Balzac
1799-1859

Gelezen in koffiebar:

Geef niet teveel kritiek op onze koffie.
Eens komt de dag dat ook jij oud en slap zult zijn.

**

Hij is zo lui, dat hij elke morgen
gewoon wat oploskoffie in zijn snor wrijft
en daarna een hete kop koffie drinkt.

**

Interessant om uit te vinden:

Een wekker die bij het aflopen
een koffiegeur verspreidt.

Ed Scott

Ik hou van warmbloedige vrouwen en koude koffie:
in beide gevallen betekent dat tijdwinst.

Léon Zitrone

I don't have a problem with caffeine,
I have a problem without it.

**

Coffee, cake
coffee, cookies
coffee, chocolate
coffee, cappuccino.

All good things in life
start with "C"

**

He was my cream, and I was his coffee
And when you poured us together,
it was something.

Josephine Baker

I found my perfect man:

Mr. Coffee

Life is too short
for bad coffees.

**

"This seems to be the basic need
of the human heart in nearly
every great crisis
a good hot cup of coffee.

Alexander King

Drink coffee
Do stupid things faster
with more energy.

**

A cup of coffee shared with a friend
is a taste of happiness and time wel spent.

**

Ambtelijk apparaat

Ooh ... je bedoeld een koffiemachine.

Loesje

Woestijnisering

Sinds mijn moeder
over het dreigende watertekort heeft gehoord
krijgen we nog maar halve bakjes koffie.

Loesje

Carrière

De koffiejongen
die heeft pas een loopbaan.

Loesje

De NS vraagt om uw begrip
De gratis koffie
is helaas koud.

Loesje

Concurrentie in zuivere koffie

Doen we dan
wie de beste arbeidsomstandigheden
creëert voor de koffieboer.

Loesje

13 opmerkingen:

  1. het eerste wat ik doe als ik opsta is koffie zetten, ik drink er veel te veel van....maar het is zo lekker, ik ga zelfs zaterdag speciaal naar aken om koffie te kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aken me net een stukje te ver
    Mogge Diana
    wat een aroma stijgt er op van dit blog , heerlijk
    een vast loopje smorgens hoor koffieapparaat aan - pc aan en dan pas naar de wc , kan ik nadien gelijk met een heerlijk bakkie mijn blog vrienden bezoeken
    En heb je m'n tuintje wat bekeken hihi , liep er gister ook weer wat uren door te wandelen
    http://youtu.be/h0AvK81LtLQ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jammer link moet je kopieren - plakken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sta op, nog niet wakker
    Ik wankel door 't huis als een stakker
    Maar ondanks alles haal ik m'n doel
    Op 't gevoel
    Ja, ik ben 'n gebruiker
    Het pure spul dus zonder de suiker
    Ik giet 't zwarte goud in een kop
    En ik leef weer op

    Een kopje koffie

    En de markt wordt stabieler
    De grote winkels werken als dealer
    Een Angolees of Braziliaan levert 't aan
    Het bevat caffeine
    Ik loop erop als was het benzine
    Espresso, supra, altijd loodvrij
    Dus doet u mij

    Een kopje koffie
    Een kopje koffie

    Over de verzuiling heen
    Is er troost voor iedereen
    In de uren van nood en ontbering
    Neem d'r nog 1

    Een kopje koffie
    Een kopje koffie
    Een kopje koffie
    Een kopje koffie

    Al die lui op kantoren
    Je mag ze in principe niet storen
    Maar als de koffiejuffrouw 't wil
    Ligt alles stil
    En de school, de fabrieken
    De universiteit, de klinieken
    Al die tenten drijven Godlof nog steeds op

    Een kopje koffie
    Een kopje koffie

    Een kopje koffie

    Sterke drank, sigaretten
    We slibben langzaam dicht en vervetten
    En al relaxend gaan we kapot
    Aan ons genot
    Maar ik hou van beschaving
    Ik wil een keurig nette verslaving
    Na al die jaren weet ik 't wel
    En ik bestel

    Een kopje koffie (zonder de suiker)
    Een kopje koffie (ik ben een gebruiker)
    Een kopje koffie (een kopje koffie)
    Een kopje koffie
    © V.O.F. de Kunst

    Bedankt lieverd, voor het heerlijk aroma dat weer uit je blog opstijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik ergens verslaafd aan ben dan is het wel aan koffie. Zwarte koffie zonder suiker, zodat ik de echte donkere smaak van koffie kan proeven.
    Ik hou van sterke koffie, ook nog eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit verhaal kende ik al. Er gaat voor mij niks boven een Arabische koffie, zo ééntje in een klein kopje waar dan onderin die drab blijft liggen. Zalig. En zoals ik al eerder zei: koffie moet zijn als een man:
    sterk, donker en warm ;-)

    ot: mail volgt nog, ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben dol op zwarte koffie...dus niet zeuren voor ik die gehad heb hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook mijn dag begint met Koffie ,veel Koffie.Zonder mijn bakkie is mijn humeur om op te schieten !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zonder koffie ben ik niet te genieten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. KOffie...breek me de bek niet open ;-)
    Sinds drie jaar ben ik allergisch voor caffeine. Van de ene op de andere dag. Sindsdien drink ik decafe. Ik blijf het tobben vinden. Als mijn man zijn bonen maalt om espresso te maken, mag ik altijd even snuiven: heeerlijk! Hartsikke leuk blog.
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo D.,
    Ideaal om de dag te beginnen, de dag door te komen en vooral de dag te eindigen. Wat zouden we op de werkvloer aanvangen zonder een bakje vertroosting? Hier ten huize begon onze romance destijds ook bij kopjes koffie, zo zie je maar, voor wat het niet allemaal goed is. Eigenlijk kunnen we al lang niet meer zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook mijn dag behoort te beginnen met een kop warme koffie. Mocht dat eens mislukken, dan zal dat m'n goede humeur niet bederven. Ik dank dan de anonieme wijze raad die ik ergens las:
    "Als het slect weer is, ben ik blij. Want als ik niet blij ben, is het weer toch ook slecht".-

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter