woensdag 4 december 2013

Infobesitas


Infobesitas is de ziekte van deze eeuw. Infobesitas is verslaafd zijn aan informatie. Niets willen missen, overal bij willen zijn. Virtueel dan.

Misschien herken je dit?

Je zit op facebook, hebt ook een app op je telefoon staan. Tussen het werken door kijk je toch geregeld even of je niets mist. Als je op een leuk feestje bent geweest moeten jouw vrienden dat natuurlijk weten (jammer dat ze er niet bij waren ...) en post je dat. Ook op twitter ben je actief. Je kunt het niet laten om verschillende keren je TL te scrollen en te zien wat voor geweldige dingen jouw netwerk allemaal heeft gedaan of nu aan het doen is. Uiteraard laat je ook weten waar je uithangt en wat voor leuke dingen je doet. Ook LinkedIn hoort erbij. Als je je email meldingen niet hebt uitgezet krijg je van elke update van je relaties een melding. Natuurlijk moet je even kijken. Hoe gaat het met ze, waar hangt iedereen uit? Is er nog iets nieuws? Kan ik er zakelijk iets mee?

En dan voor de jonge mensen onder ons: snapchat, google+, whatsapp, instagram, flickr. Zij bellen al helemaal niet meer.

Continu 'connected' is niet zinvol. Het is een beetje als het volgen van een soapserie. Vroeger keek ik GTST (goede tijden, slechte tijden) Dat kon ik absoluut niet missen. Als het toch gebeurde bleek dat ik echter niets gemist had. Het leven van de soap serie was volkomen voorspelbaar en een week ertussenuit is geen enkel probleem. Zo is het ook met de sociale media. Een week missen, mis je helemaal niet.

Onlangs heb ik een maatregel genomen: facebook van mijn telefoon af. Wat een verademing. Een keer in de week kijk ik even en reageer ik op anderen en post ik iets dat nog de moeite waar is. Niemand hoeft te doen wat ik doe, dat is niet de boodschap die ik wil overbrengen. Wel is het belangrijk dat je er eens bij stilstaat. Hoeveel tijd ben jij met sociale media bezig? En in hoeveel van die tijd had je de telefoon kunnen pakken om iemand op te bellen en een persoonlijk gesprek te hebben?

Juist in deze tijd, lijkt persoonlijk contact belangrijker te zijn dan voorheen. Anders worden we ziek.

"Disconnect to connect" is een leuk filmpje dat dit onderschrijft.

Klik hier voor het filmpje.

Bron: Jacqueline Hospers