woensdag 4 december 2013

Infobesitas


Infobesitas is de ziekte van deze eeuw. Infobesitas is verslaafd zijn aan informatie. Niets willen missen, overal bij willen zijn. Virtueel dan.

Misschien herken je dit?

Je zit op facebook, hebt ook een app op je telefoon staan. Tussen het werken door kijk je toch geregeld even of je niets mist. Als je op een leuk feestje bent geweest moeten jouw vrienden dat natuurlijk weten (jammer dat ze er niet bij waren ...) en post je dat. Ook op twitter ben je actief. Je kunt het niet laten om verschillende keren je TL te scrollen en te zien wat voor geweldige dingen jouw netwerk allemaal heeft gedaan of nu aan het doen is. Uiteraard laat je ook weten waar je uithangt en wat voor leuke dingen je doet. Ook LinkedIn hoort erbij. Als je je email meldingen niet hebt uitgezet krijg je van elke update van je relaties een melding. Natuurlijk moet je even kijken. Hoe gaat het met ze, waar hangt iedereen uit? Is er nog iets nieuws? Kan ik er zakelijk iets mee?

En dan voor de jonge mensen onder ons: snapchat, google+, whatsapp, instagram, flickr. Zij bellen al helemaal niet meer.

Continu 'connected' is niet zinvol. Het is een beetje als het volgen van een soapserie. Vroeger keek ik GTST (goede tijden, slechte tijden) Dat kon ik absoluut niet missen. Als het toch gebeurde bleek dat ik echter niets gemist had. Het leven van de soap serie was volkomen voorspelbaar en een week ertussenuit is geen enkel probleem. Zo is het ook met de sociale media. Een week missen, mis je helemaal niet.

Onlangs heb ik een maatregel genomen: facebook van mijn telefoon af. Wat een verademing. Een keer in de week kijk ik even en reageer ik op anderen en post ik iets dat nog de moeite waar is. Niemand hoeft te doen wat ik doe, dat is niet de boodschap die ik wil overbrengen. Wel is het belangrijk dat je er eens bij stilstaat. Hoeveel tijd ben jij met sociale media bezig? En in hoeveel van die tijd had je de telefoon kunnen pakken om iemand op te bellen en een persoonlijk gesprek te hebben?

Juist in deze tijd, lijkt persoonlijk contact belangrijker te zijn dan voorheen. Anders worden we ziek.

Bron: Jacqueline Hospers

14 opmerkingen:

  1. Gelukkig doe ik er niet aan mee. Mijn mobieltje is niet meer dan een telefoon die ik gebruik in noodgevallen. De gekte van facebook heb ik slechts kort uitgeprobeerd. Uiteindelijk is het wel handig om te weten waarom je iets niet wilt toch? Fijne dag, met veel momenten van stilte toegewenst. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het filmpje werkt bij mij niet...
    en ik overdrijf ook niet, mijn mobieltje dient om te bellen en te sms*en, ik kijk er zeker niet constant op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het wordt ook misschien het woord van het jaar. Ik vind het wel een mooi woord, en hoop dat het wint. Dat zou leuk zijn.
    Ik ga overigens niet stilstaan bij de hoeveelheid sociale media die ik gebruik. Ik heb er zelf geen last van.

    Ik wens je een fijne dag Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb er gelukkig geen last van heb nog altijd een doodgewone gsm en geen facebook of dergelijke, ik mis het ook niet.
    mijn blogje dat zou ik natuurlijk wel niet willen missen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja voor sommige mensen lijkt internet onmisbaar, en je wete pas dat wanneer je zo eens een pauze pakt dat dat allemaal wel erg overtrokken is:-)
    je mist niks:-) je leven wordt alleen maar wat rijker, met je vrienden :-)

    mooi stuk Diana
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor mij is dit ook niet zo nodig. Als ik bij de blogs kan blijven is dat al goed, Fb houd ik bijzijde om met mijn dochter en familie in contact te blijven, ik wil het dan ook apart houden van de blogwereld. Zelfs het tv-journaal volg ik niet elke dag, noch lees ik amper de internetgazetten. Soms hoor ik bepaald nieuws dan wel dagen later, maar ach ja heb je dan iets gemist? Mijn gsm ligt ook vaak stil, waarom zou ik mensen lastig vallen met groetjes en hoe gaat het. Ik gebruik de meeste dingen dus als ik het nodig vind. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn mobiel heb ik alleen om te bellen als het echt nodig is,ik word doodziek van dat gekakel overal met die mobieltjes!! F B is er alleen om heel af en toe even te kijken hoe het met mijn kleinzoon gaat ,maar die ga ik verwijderen .En voorde rest doe ik weinig meer dan bloggen want dat blijft toch nog steeds best leuk .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja het zou een verademing zijn voor velen om eens de telefoon uit te zetten...en real mensen ontmoeten..
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Diana, ik doe aan geen gekte mee dus laat me ook niet gek maken.
    Maar met mijn blog is het anders ik kan iets laten zien
    en lezen wat een ieder er van vind...je kijkt en leest bij andere
    en soms ontstaan er leuke kontakten.
    Groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op zich maakt het me niet uit hoeveel mensen op internet zitten, maar het gaat me meer om de normen en waarden. Wat zet je erop. En natuurlijk wanneer. Als ik met iemand in gesprek ben en ze zitten maar op die telefoon te kijken word ik er niet echt vrolijk van.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik ben te vroeg, dus zit er niets anders op dan je hier een virtuele groet te geven

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mogge Diana
    het is zo het is , wordt niet meer zo het was en hoe het wordt , ik zie het wel
    ik ben blij met mijn mobieltje maar ben ook blij als ik het niet bij me heb en heerlijk een hele dag aan het wandelen ben
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Omdat we bang zijn iets te missen, missen we tegenwoordig heel veel.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter