woensdag 11 december 2013

Vriendelijkheid


Ik las een stukje in de Hufftington Post over "Vriendelijkheid" en het effect van een onverwachte vriendelijke actie. Zoals voor iemand die boos is zijn koffie betalen bij de pompstation. Kleine moeite en heel veel plezier.

Of toch niet?

Wat houdt ons tegen om vriendelijk te zijn? Volgens mij zijn we bang dat we dan zelf tekort komen. Dat is een basis angst: tekortkomen en niet kunnen leven. We kennen allemaal dat gevoel. Het begint al als kind wanneer de trommel met koekjes rond gaat.

Maar geven is een heel krachtig middel om jezelf ook goed te voelen. Daarnaast is het leven vanuit de gedachte dat er overvloed is voor iedereen, een gedachte die overvloed aantrekt. Maar dat vraagt een verandering van je mindset. En zoals je inmiddels weet:het veranderen van je mindset in trainbaar! In dit geval kun je het gewoon eens gaan doen. Elke dag een vriendelijkheidsactie. Je zult zien dat je dan uiteindelijk minstens 2x zoveel terug krijgt! Heb jij het lef om het eens te proberen? Hier zijn wat praktische suggesties:

Koffie voor iemand betalen als je ziet
dat hij zich ergert aan de rij bij de pompstation.

De daklozen krant kopen

Koffie halen voor je collega's

Zomaar de vraag stellen aan je collega:

"Kan ik je ergens mee helpen vandaag?"

Een vliegtuigje vouwen met de boodschap:
"He collega, leuk dat jij er ook bent vandaag"
en dat vliegtuigje naar hem toe gooien.

Tegen je baas zeggen
dat hij het toch best goed doet

Tegen je klant zeggen dat je blij bent
dat hij jouw klant is en hem een mailtje sturen
met bij voorbeeld dit bericht erin.

Als je een probleempje voor iemand
op kunt lossen binnen 5 minuten:
altijd doen!
 

11 opmerkingen:

  1. zoals je al weet, ik werk bij bejaarden. Ze zijn altijd blij als ik binnen kom, ik lach altijd zeggen ze en ik luister vooral. Als ze wat vragen doe ik dat ook in de mate van het mogelijke....je tekst is zo waar.
    ㋡ groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Diana,
    Ja vriendelijkheid kan een berg ijs breken en iemand zijn dag maken. Toch zal veel niet geaccepteerd worden en zelfs verkeerd begrepen kunnen worden.

    Maar glimlachen naar mensen is ook vriendelijk, en een lach is gratis. En de meeste mensen zie je oplichten als er iemand naar ze lacht :)

    Fijne dag vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja lieve Diana, dit zou in elk openbare plek moeten hangen, zo waar:-)
    wel, je kent mijn motto, wandel door het leven en praat met iedereen, ik probeer altijd zo vriendelijk mogelijk te zijn, en krijg ook heeel erg vele terug:-)
    dat is een feit:-)
    het is heerlijk om mensen blij te maken:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weinig moeite en zoveel plezier...geeft het je terug.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een vriendelijk woord of gebaar kan meer doen
    dan je uitsloven , en weet je verzuurd is voor augurken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook als je het probleemje tien minuten duurt om op te lossen, altijd doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dit is zo'n goeie!
    die ga ik onthouden
    dagdag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, Ik zit in een dilemma met.. welk antwoord zal ik gaan geven....omdat ik er een 50% gevoel bij heb.. Besluit dus om maar geen antwoord te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een beetje vriendelijkheid kost zo weinig .Een flesje drinken voor een erg hoestende daklozenkrant verkoper bv ,ik heb nog nooit zo'n leuke [ tandeloze]] lach gezien .Maar ook mij doet het goed als bijv een automobilist stopt zodat ik door kan fietsen .Echt het zijn die kleine dingen .Ik doe ze zelf graag en ontvang ze ook regelmatig en ik word daar echt blij van.
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ha die Diana
    beter laat dan nooit
    hoe later op de dag hoe schoner het volk :)
    allemaal gein hoor , heb pc geformateert en nieuw geinstaleerd
    maar inderdaad het kost niets om vriendelijk te zijn
    en ik zie het als deel van mijn opvoeding
    wens je nog een fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb vandaag op mijn werk al zoveel complimenten gekregen dat ik er even op moet letten dat ik niet naast mijn schoenen loop. ;-) Dus te vriendelijk hoeft dan ook weer niet.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter