woensdag 29 januari 2014

Een bloem

 photo tumblr_mhcqt83U231qm58blo1_400_zpsfa13292a.jpg

Als ik een bloem was,
zou ik dan nu bloeien?

Of zou ik een bijzondere bloem zijn,
een onvoorstelbare bloem,
een bloem die niet kan kiezen
tussen bloeien en niet bloeien,

en die over de rand
van een vaas voorover
leunt
om te zien of zijn afgrond
een bodem heeft?

Of zou ik alleen maar kunnen bloeien,
moeten bloeien,
rood en gedachteloos,
op een ongerepte schoorsteenmantel,
ergens
tussen schaamte en geluk?

En als ik een bloem was,
zou ik dan weten
wanneer ik moest verwelken?

Nu nog niet?

Toon Tellegen
Uit: Beroemde scherven

8 opmerkingen:

  1. sommige bloemen laten na een dag hun kopje al hangen en sommigen stralen na 14 dagen nog....eigenlijk is dit nu ik dit lees ook menselijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik een bloem zou zijn hoop dat we vele van mij zullen genieten...........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik bleef bloeien
    dat zou velen ook boeien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Diana,
    Een vraag waar je het antwoord nooit op zal weten. JE bent geen bloem, maar een mens. En mensen bloeien een leven lang.
    Lekker lang blijven bloeien dus :)

    Fijne dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik een bloem was bleef ik bloeien. Daar worden de mensen vrolijk van.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. als ik een bloem was,
    dan wilde ik vandaag nog bloeien, maar eigenlijk zijn mensen ook bloemen:-)
    ze stralen, vandaag zijn ze open en morgen zijn ze dicht...
    ze glanzen en keren zich naar het licht...
    en soms...
    gaan ze ook dood....

    mooi lieve Diana, mijn toontje :-) dat weet je wel hé:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik een bloem was zou ik willen blijven bloeien.maar er zouden ook dagen zijn dat ik mijn kopje zou laten hangen .
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik een bloem moest zijn dan maar gelijk een hele sterke...mooi gedicht

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter