woensdag 8 januari 2014

Einzelganger

photo 414_zps535b1450.jpg


Een einzelganger is iemand die niet verlegen is maar bij voorkeur zijn eigen gang gaat en weinig contact nodig heeft omdat hij/zij zichzelf goed kan vermaken. Kwaliteit gaat in contacten boven kwantiteit. Een einzelganger tolereert geen regelneef die hem/haar op sleeptouw neemt.

Ook ik ben een einzelganger. Voor mij betekent dat leven in een wereld waar ik om wat voor reden niet echt in lijk te passen. Geen aansluiting kunnen vinden, maar me ook niet echt willen aansluiten. Nooit eenzaam als ik alleen ben, maar me eenzaam voelen wanneer ik in een groep ben waar anderen hecht met elkaar om gaan.

Ik wil mijn eigen gang gaan, maar de wereld lijkt dat meestal maar raar te vinden. Ik wilde dat de wereld mij accepteert zoals ik ben, maar de wereld accepteert geen einzelgangers. Deze wereld is gericht op sociaal zijn, gericht op de gemeenschap zijn, en als je niet mee doet kijken ze je vreemd aan. Het is een extraverte wereld, waar introversie negatief beoordeeld wordt.
En ik ben een introvert ...

Alleen, zo voel ik me altijd.
niet begrepen door de wereld om me heen.
Als ik alles los kon laten
zou het gevoel van het verliezen
niet meer beduidend zijn.

Er zijn momenten waarop emotie alles overneemt,
controle is dan slecht een woord
die geen betekenis meer heeft.
De koude rillingen lopen dan over mijn ruggengraat.
Het besef slaat toe als een mokerslag, wat nu?

Nu je ziet dat in een wereld vol zielsverwanten
juist jij de einzelganger moet zijn.
Het besef ebt weg
maar blijft altijd present op de achtergrond,
het jaagt je altijd na.
Het is onlosmakelijk aan mij verbonden
net als mijn schaduw.

Er zijn tijden waarop alles goed gaat
maar net als een eeuwen oude vloek
ben ik gedoemd altijd op dezelfde plek te eindigen.
Ik kijk terug en weet dat ik hier al een keer ben geweest.
De plek veranderd nooit want hij is gevuld
met eenzaamheid en teleurstellingen.

Maar nu dat ik weer terug ben in het land van duister
begrijp ik dat het onbegonnen werk is,
ontsnappen is nutteloos.
Ermee leven maakt het draaglijker,
gewoon het accepteren van de situatie.

Want wie hoop koestert
heeft een hoop te verliezen.
En er is niks zo pijnlijk
als het blijven herhalen van je fouten.

11 opmerkingen:

  1. .....mooie tekst ......ik heb hem gekopieerd en ga er eens over nadenken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog nooit zover over gedacht , ik zal er zeker over nadenken en herlezen ! Soms lees ik er iets herkenbaars in !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen moeite met het alleen zijn... ga ook mijn eigen weg ver van de massa.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mogge Diana
    had je ook de pps bekeken die onder de plaatjes zitten :)
    Ik ben alleen al heel lang heb er geen moeite mee , zoek ook nog eens de stilte op tijdens wandelingen of fietsritjes
    maar kan ook goed in gezelschap functioneren , dus wat maakt mij dat , ik sta er nooit bij stil
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mogguh Diana,

    Ik ben ergens ook een einzelgänger. Ik laat me iig niet op sleeptouw nemen of mijn leven regelen. Ik kan goed alleen zijn, maar ik voel me wel prima thuis in een groep.
    Ik denk dat het een voorrecht is om zo voor jezelf te kunnen zorgen. Niet afhankelijk te zijn van een ander zijn mening of plannen.
    Nee, het is geen vloek.

    Heb het goed vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lieve Diana,
    ik voel pijn.... en dat vind ik jammer,
    ik kan ook héél goed alleen, maar vind ook wel aansluiting makkelijk met anderen..

    wat ben ik dan :-)

    de term einzelgänger is eigenlijk een beetje negatief hé, ik vind het juist héél erg gaaf als je niemand nodig hebt om je bezig te houden je te vermaken, je mee te sleuren god weer waar heen, ik ben blij dat ik de dingen zo heerlijk alleen kan en mag...

    dikke knuffel van mij hier uit brabant,
    waar de zon volop gaat schijnen vandaag :-)


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iedereen maakt wel eens fouten daar leer je van.
    Ik kan genieten van alleen zijn maar echt zonder mensen om mij heen dat kan niet, af en toe heb je gezelschap en een luisterend oor nodig ( is mailtje vr jou he ) Kay ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nu ben zeker geen einzelgänger en voel me goed in een groep...maar af en toe lekker me eigen ding doen kan ik enorm van genieten...en ook ik zoek af en toe de stilte op.
    Groetjes en geniet je dag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Stil word ik hiervan.Zo kan ik me voelen in dit .Ik ga het graag op mijn blog plaatsen
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een einzelgänger ben ik ook, maar dan toch weer op een heel andere manier, hihi en juist daardoor zijn we einzelgängers toch? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook ik ben een behoorlijke einzelganger.Ben wel getrouwd maar doe veel dingen alleen.
    Ik herken heel veel in wat je schrijft.Mensen begrijpen me niet en vinden me raar.
    Dat vind ik zo jammer,als je niet met de kudde meeloopt dan word je vaak niet geaccepteerd!
    Waardoor ik weer aan mezelf ga twijfelen.Maar ik ben nou eenmaal een loner en kan en wil dit ook niet veranderen.
    Als ik meer aan de wensen van andere zou voldoen ben ik mezelf niet meer.
    Waarom doen mensen toch altijd zo moeilijk als je liever je eigen gang gaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter