donderdag 30 januari 2014

Excursie in de liefde

 photo LovAcircpound-1_zpscb2618d2.gif

Zeggen 'ik hou van je'
is veel meer dan een gemoedsuiting
in de trant van 'ik heb kiespijn'.
Het is onderdeel van een systeem
van beloften en verwachtingen.
Wie zijn liefde verklaart,
verklaart dat hij zijn gevoel
als betrouwbaar beschouwt.

Een perfecte liefde met
perfect op elkaar afgestemde
verwachtingen
is dan wel betrouwbaar,
maar niet erg prikkelend.
Ze schakelt precies die
onwaarschijnlijkheid uit
die de bekoring uitmaakt.
Het romantische idee van liefde
als eenheid van gevoel,
seksuele begeerte en deugd
is daarom altijd teveel gevraagd.

En als het moment komt
waarop de begeerte slijt,
is dat dan enkel een zaak van
berekenbare verwachtingsverwachtingen?
Of is het omdat onze hersenen
verveling vrezen?
Juist om die reden,
zo schijnt het,
houden ze van de liefde.

Is liefde dan niet de heel
normale onwaarschijnlijkheid
in het geluk van de ander
je eigen geluk te vinden?
Is liefde uiteindelijk niet meer dan
zelfuitbeelding via de blik van de ander?

Als dat klopt, dan weerspiegelt liefde voor ons,
bij alle vermeende onbaatzuchtigheid,
toch altijd het meest opwindende
beeld dat we kennen:

Onszelf.

12 opmerkingen:

  1. mogge Diana
    zware kost op de vroege morgen
    ik denk dat het voor velen ook net anders is als bij anderen
    ik zal zeker de mooie natuur in het mooie Friesland genieten en zaterdag ook van een mooi stuk van de plaatselijke Krite
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen

  2. De sterkste liefde is die welke zijn eigen zwakte kan laten zien.

    Heb het goed vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mogguh Diana,
    Hmmm, ik las net ook al iets over verwachtingen. Ik verwacht niets. En wordt daardoor veel minder teleurgesteld in het leven. Het ligt aan mijn opvoeding hoor, dat ik dit zo makkelijk kan.
    Mss is het leuker als je dingen verwacht van anderen, maar ik zie het meer als een last. Ook als anderen van aalles van mij verwachten. Ik vind dat niemand verantwoordelijk voor ene ander zijn verwachtingen kan zijn.
    Nou ja, je begrijpt wel wat ik bedoel hoop ik.

    Fijne dag Diana. Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Liefde heb je, en je hebt liefrde, en liefde .. en liefde ..... en liefde..
    En liefde.... is liefde.........
    En liefde is ...... ????!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daarom zeg ik het ook alleen maar tegen mensen waar ik het echt bij meen. Liefde is iets moois en dat moet je mooi houden.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi geschreven Diana,
    In de liefde ben ik een brokkenpiloot,

    Liefde wordt geboren met het plezier van elkaar aankijken
    ze wordt gevoed met de noodzaak elkaar te zien,
    ze wordt afgesloten met de onmogelijkheid van elkaar te scheiden :-)

    dat klinkt prachtig...
    ik heb een paar prachtige liefdes gekend...
    en denk daar met plezier aan terug:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er is al zoveel over Liefde geschreven .Liefde is hoe je het zelf ervaart en beleeft en wat je verwacht natuurlijk en dat is voor ieder anders
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Liefde haha heel veel liefde voor man, kinderen, kleinkinderen en schone zonen...ik ben een rijk mens

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Liefde is heerlijk! Door de liefde van en voor mijn man en kind ben ik er nog. Anders had ik een paar jaar geleden zomaar de pijp aan Maarten gegeven. Dus ja, Liefde is ALLES!
    Bedankt voor je reactie op mijn blog. Ik ben blij dat jij weer terug bent in Blogland :D
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je invloed gaat niet verder dan je liefde.

    mooie tekst dat wel, als alles zo maar kon zijn ♥
    ot: er is een update! ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wel Diana , ik wordt nu echt stil van je ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. liefde verwarmt je , maakt je sterk, maakt je rijk .... liefde kan heel mooi zijn

    P.S. ik antwoord morgen of in het weekend op je mailtje

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter