zondag 17 augustus 2014

De pop


Het verhaal gaat dat Franz Kafka een klein meisje ontmoette in het park waar hij dagelijks ging wandelen. Ze huilde. Ze was haar pop kwijtgeraakt en ze was troosteloos. Kafka bood aan om haar te helpen te zoeken naar haar pop en regelde het met het meisje om op dezelfde plaats elkaar de volgende dag weer te ontmoeten.

Niet in staat om de pop te vinden stelde hij een brief samen van de pop en las het haar voor toen ze elkaar weer ontmoette.

'Alsjeblieft, treur niet om mij, ik ben op reis gegaan om de wereld te zien. Ik zal je schrijven over mijn avonturen.'

Dit was het begin van vele brieven. Toen hij en het kleine meisje elkaar ontmoette las hij haar voor uit deze zorgvuldig samengestelde ingebeelde avonturen. Het meisje werd op deze manier getroost.

Toen de ontmoetingen ten einde kwamen gaf Kafka haar een pop. Blijkbaar zag deze er anders uit dan de originele pop. Een bijgevoegde brief legde uit: 'Mijn reizen hebben mij veranderd ...'

Vele jaren later, inmiddels is ze een volwassen meisje vind ze een brief gevuld in een onopgemerkte spleet in het gekoesterde vervangende pop. In het kort gezegd:

"Alles waar je van houdt, zul je uiteindelijk verliezen, maar op het einde, zal de liefde terugkomen in een andere vorm"