zondag 17 juni 2012

Laat je je kindertijd niet afpakken


Kijk, de meeste mensen leggen hun kindertijd af als een oude hoed. Ze vergeten die als een telefoonnummer dat niet meer bestaat. Ze zien hun leven als een lange worst die ze langzaam opeten. En wat opgegeten is, bestaat niet meer.

Van lager tot hoger onderwijs wordt er je gevraagd om 'goed te werken op school'. En als je tenslotte bovenaan de ladder geraakt bent, zaagt men de overbodig geworden onderste sporten door. En daar sta je dan. Je kan niet meer terug.

Maar moet je in het leven niet, net als in een huis, trap op trap af kunnen gaan? Wat is de mooiste eerste etage zonder de kelder met zijn heerlijk ruikende vruchten en zonder benedenverdieping met knerpende deur en snerpende bel? Toch leven de meeste mensen zo! Ze staan op de hoogste treden, zonder trappen en zonder huis, en doen gewichtig. Vroeger waren ze kinderen, nadien werden ze volwassenen, maar wat zijn ze nu?

Alleen hij die volwassen wordt en kind blijft, is echt mens. Begrijp je dat? Eenvoudige dingen zijn immers zo moeilijk te begrijpen. Maar doe niet te veel moeite. De raad die ik geef, is niet voor luie, maar voor al te ijverige mensen bestemd. En die moeten dan ook goed luisteren.

Het leven is immers meer dan huiswerk maken. De mens moet leren, alleen de beesten blokken. Ik spreek uit ervaring. Ik was als kleine jongen goed op weg om een blokbeest te worden. Dat ik het toch niet werd, verwondert mij nu nog.

Het hoofd is niet het enige lichaamsdeel. Wie het tegendeel beweert, liegt. En die de leugen gelooft, zal er niet goed voorstaan, ook al is hij voor alle examens geslaagd. Je moet ook kunnen springen, dansen, turnen en zingen. Anders ben je met je hoofd vol wetenschap een kreupele en verder niets!

Erich Kästner

4 opmerkingen:

  1. een hele tijd geleden heb ik van de psy eens mijn jeugdjaren moeten verhalen. heeft me enorm goed gedaan, al was het tegelijk de meest vreselijkste als wel de meest vreugdevolste periode van mijn leven, kortom, de meest intense.de laatste 5 jaar waren een rechtstreeks gevolg van de eerste 15 jaar en de 34 jaar daarna een soort overleven, door de eerste 20 jaar.
    pff sorry Diana, ben niet zo erg leuk de laatste dagen, toch vind ik hier wat steun, alsook soms een ergernis moet ik eerlijk toegeven, maar dat ligt enkel en alleen aan mij.
    dank je voor al je werk, ik begrijp niet wanneer je het allemaal doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb veel in concept staan, mede door mijn oude blog bewustleven.weblog.nl die ik heb opgegeven omdat het daar een rommeltje is.(drie jaar daar geblogd) Misschien ben je op de hoogte van weblog.nl. Zij zijn overgegaan op wordpress.
    Veel heb ik daar ook dus ook in concept en tussentijd vind ik nieuwe inspirerende teksten.

    In de ochtenduren voordat mijn kinderen van bed afkomen werk ik mijn blog bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha, nu begrijp ik het! ja, die verhuis...en daardoor ook waarschijnlijk dat de meeste links (onder je logjes) niet werken!
      maar het is echt wel een enorme site, heb er al uren op gesleten :-) en vele dingen zijn zo herkenbaar, andere dingen troostend, steunend, nog andere dingen waarvan ik weet dat ik het zou moeten doen...
      fijne dag!

      Verwijderen
  3. Vroeger was ik kind, ik werd volwassen, en wat ben ik nu ?
    Ik ga erover nadeneken.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter