woensdag 27 juni 2012

Rust - stilte

Rust — stilte.
Zonder beweging of geluid.

Rust is de toestand, die intreedt, als een beweging of werking ophoudt; stilte is de toestand na 't ophouden van een heftige, van geluiden vergezeld gaande beweging, of wel: de afwezigheid van elk geluid.



Onze stilte

We kunnen niet meer in stilte geboren worden,
we kunnen niet meer in stilte opgroeien,
we kunnen niet meer in stilte spelen,
we kunnen niet meer in stilte naar school,
we kunnen niet meer in stilte verliefd worden,
we kunnen niet meer in stilte vrijen,
we kunnen niet meer in stilte trouwen,
we kunnen niet meer in stilte van de natuur genieten,
we kunnen niet meer in stilte naar muziek luisteren,
we kunnen niet meer ins stilte ziek zijn,
we kunnen niet meer ins stilte sterven.

Want onze stilte is afgenomen,
door gebulder,
door gegier van remmen,
door geronk van motoren,
van de vliegtuigen,
die laag over onze hoofden donderen.

Els Behage

4 opmerkingen:

  1. doet me er aan denken. we (mijn vrouw en ik) waren ooit eens voor mijn werk ergens diep in Luxemburg, echt heel verlaten, en opeens viel de stilte op! echt volledige totale stilte. en eerlijk gezegd konden we ons niet herinneren wanneer we voor het laatst eens een echte stilte ervaren hadden. als we dat al ooit ervaren hadden, stil zoals daar....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is wat mij steeds meer bewust word. En soms probeer ik die stilte op te zoeken, bijv. in een bos en dan zijn ze daar weer bezig met zagen of andere werkzaamheden.

    Soms denk ik wel eens ik ga midden in de nacht buiten zitten ergens langs het water of park om van de stilte te genieten. En dan toch nog hoor je ver weg auto's of andere geluiden.

    Geluidvervuiling net zo als je nu ziet met lichtvervuiling.

    Wat Joten boven schrijft zou ik zo mee willen maken, het lijkt me heerlijk. Adresje??
    Eigenlijk niet normaal dat het je zo erg opvalt, het zou normaal moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals Terra-Debora, schijft, "Eigenlijk niet normaal dat het je zo erg opvalt, het zou normaal moeten zijn." erg he.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Terra-Debora,
    het is inderdaad niet normaal dat zoiets opviel, maar ik denk eigenlijk niet dat we het buiten ooit zo stil meegemaakt hadden, zelfs geen vogel hoorden we!
    'k heb eens gekeken in mijn tripboekje (we schreven altijd het adres op als we iets opmerkelijks zagen, iets waar we later eens wilden terug gaan).
    het was in de rue steinberg, in Rumelange, in Luxemburg (het land) aan de grens met Frankrijk.
    goeie reis!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter