donderdag 26 juli 2012

We bidden tot dezelfde God


Frank William is sinds 1997 directeur van de NMO (Nederlandse Moslim Omroep). Hij wordt beschouwd als een uitgesproken liberale moslim waarvan de programma's van de NMO een weerslag zijn. Hij is een bijzonder impulsieve man die kritiek op zijn handelen niet duldt en die ook verschillende malen in opspraak is geraakt.

In de Gids, het programmablad van de NCRV voor televisie en radio, stond in het nummer van de week van 16-22 september een gesprek, geïnspireerd door bijbelteksten, van Jaap Friso met Frank William in de rubriek 'Het hoogste woord'.

In dit artikel zegt hij o.a. het volgende:

"Als ik als moslim naast een christen en een jood aan het bidden ben, dan bidden we tot dezelfde God. Dat is de kracht van God, hij ziet de verschillen niet en kan naar iedereen tegelijk luisteren. Mijn ouders waren toevallig islamitisch en daarom ben ik nu moslim. Niemand kent 'het ware geloof', daar blijven mensen uit alle religies altijd naar zoeken. Iemand die zegt 'een echte moslim' te zijn, die zegt maar wat. Je kunt dat niet meten. Het enige waar je op af kunt gaan is de integriteit van mensen.

God is voor mij alwetend en almachtig en de grootste plannenmaker die er is. Hij weet hoe hij de dingen moet regelen. Al geloof ik niet, zoals veel andere moslims, dat alles is voorbestemd. Na God is de mens het hoogste wezen, hoger dan een engel, en dat betekent dat we een grote eigen verantwoordelijkheid hebben. We hebben invloed en hoeven niet te doen wat God ons gebiedt."

3 opmerkingen:

  1. Vaak krijgt men het geloof mee van thuis uit.
    Er zijn mensen zoals ik dat het daarna niet meer zo nodig vinden.
    Ik weet niet of ik mag geloven in een oppermacht
    want het is voor mij moeilijk te aanvaarden.
    Doch laat ook ik iedereen vrij in zijn keuze zonder de verschillen te willen zien. Mens is mens en daarom wordt het makkelijker leefbaar als iedereen dàt zou kunnen. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Diana,
    Ik beschouw de God als ALLESOVERSTEGEN verschillen.
    ....niet één... door de menszélf bedachte religie.... lijkt mij puur.
    Mooi geschreven artikel van Frank William, ik kan me er helemaal in vinden.
    lieve groeten, Lies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Lies, voor je reactie, een tijd niets van je gehoord. Wel fijn om te weten dat je mijn blog nog steeds volgt.

      Verwijderen

Laat een reactie achter