woensdag 8 augustus 2012

Inspiratie


Inspiratie is als licht dat in je denken binnenkomt, en je daar aanzet om iets nieuws te bedenken. Nieuwe ideeën, nieuwe inzichten, nieuwe mogelijkheden. Alles kan jou inspireren, als je er voor openstaat. Een liedje, een geur, een kleur, een woord. Als je er voor openstaat roept het in jou je creativiteit wakker.

Inspiratie is dus iets heel anders dan intuïtie, want intuïtie is aanvoelen, weten. Inspiratie is als een rivier die door je heen stroomt. Je kunt je erop afstemmen, dan merk je dat je normale manier van denken stopt, en dan komen er hogere, zuiverdere gedachten. Alsof je met je denken in een hogere werkelijkheid zit. Inspiratie is alles wat jou bij je eigen wijsheid brengt. Bij je eigen creativiteit. Het denken kan dat niet. Het denken kan alleen bekende gedachten herhalen, koppelen aan andere oude gedachten, en daar conclusies uit trekken.

Als je een uitspraak hoort die voor jou nieuw is, dan gaat jouw denken dat vergelijken met de gedachten die jij al had, en dan kun jij die uitspraak verwerpen of juist als waarheid aannemen.

Meestal vind je alleen wáár wat bij je oudere overtuigingen past. Het denken is meestal niet creatief. Als je een probleem hebt of een beslissing moet nemen kun je daar erg lang over nadenken, maar meestal komen steeds dezelfde gedachten voorbij.

Totdat je stopt met denken. Als je iets heel anders gaat doen, of er een nachtje over slaapt, dan kan er ineens iets nieuws in je hoofd komen. Juist als je de hele dag maar blijft piekeren is het een goed idee om je af te stemmen op inspiratie. Om te lezen, kijken of luisteren naar iets ánders, want álles kan inspiratie geven. Zie het maar zo: Sacherijnige gedachten zijn zwaar. Vrolijke gedachten zijn lichter. Inspiratie geeft je nóg lichtere gedachten en ideeën. Hoe hoger je je afstemt hoe beter het stroomt. En elke gedachte die je door inspiratie binnenkrijgt kan je weer inspireren naar de volgende gedachte.

Hoe krijg je inspiratie?

Wanneer was de laatste keer dat je inspiratie kreeg? Denk hier maar eens over na. Was dit tijdens een stressvolle periode of wanneer je meer relaxed was? Kreeg je inspiratie tijdens een drukke innerlijke conversatie of wanneer je een moment van stilte had? Ik denk dat ik het antwoord weet. Ik denk dat ik weet hoe je inspiratie kunt krijgen.

Om inspiratie te krijgen moeten we relaxed zijn en zeker niet gestrest, boos, zorgen hebben, moe of dronken zijn. Een natuurlijke omgeving is eveneens behulpzaam. In alle situatie dat ik inspiratie kreeg kwam het nooit wanneer het druk was in mijn hoofd. Er moet een moment van stilte zijn, een opening, zodat inspiratie er doorheen kan komen. Een wandeling in de polder of bos is meestal genoeg om weer inspiratie te krijgen. Mediteren helpt ook.

Inspiratie en passie zijn aan elkaar verwant. Zonder passie kan er geen inspiratie zijn. Je zult geen inspiratie krijgen als je iets doet wat je niet leuk vind. Daarom is het zo belangrijk om je passie in het leven te volgen. Doe de dingen die je echt leuk vind. Waar passie is vind je inspiratie ook.

Er zijn vele definities maar voor mij is inspiratie een inzicht of een idee dat een nieuw perspectief op iets kan geven. Het kan ook een compleet nieuw idee zijn, iets waar ik nog nooit aan gedacht heb. Inspiratie geeft mij richting en kan leiden tot een nieuw doel in mijn leven. Zonder inspiratie kan er geen positieve verandering plaatsvinden.

Kunstschilders en schrijver hebben inspiratie nodig. Het is de bron waar vanuit ze creëren. Zonder inspiratie zijn ze verloren. De beste ideeën uit de zakenwereld of de politiek komen voort uit inspiratie, een klein idee dat kan leiden tot iets groots. Al onze beste beslissingen starten met inspiratie.

Het is grappig om te zien hoe ik mijn inspiratie krijg; of vind de inspiratie mij? Soms is het een klein idee, dat ik zo snel als mogelijk moet opschrijven voordat ik het weer vergeet.

Inspiratie komt van een dieper niveau dan dat van ons denkend brein. Niet vanuit onze gedachten, maar uit ons onderbewustzijn. Het is in situaties waar we niet denken, de momenten tussen onze gedachten, waarin we inspiratie krijgen. Net als intuïtie is inspiratie een soort gevoel. Je voelt het letterlijk in je lichaam wanneer je een goed idee krijgt. Omarm het want het is je leidraad voor een authentieker leven. Inspiratie komt voort uit je authentieke Zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter