dinsdag 11 september 2012

Bij jezelf blijven


Er zijn vragen als: "Hoe kom ik in contact met mijn bron?", "Waarom word ik geplaagd door zorgen om mijn kinderen, die geheel andere wegen gaan?" en: "Hoe kan ik leven vanuit mijn innerlijke bron wanneer ik word overvallen door angst of word neergedrukt door depressies?"

Veel mensen worden zo gekweld door uiterlijke problemen dat zij zich daardoor uit evenwicht laten brengen. Ze hebben de indruk dat ze met al hun kracht moeten vechten tegen bedreigende situaties. Hebben daarbij veel energie nodig – zoals een konijn dat staart naar een slang. Uit zichzelf zou het konijn gemakkelijk kunnen ontkomen aan de slang. Het is immers veel sneller. Maar omdat het konijn zo gefixeerd is, verliest het al zijn eigen kracht en wordt al zijn creativiteit verlamd.

Zo is het ook met mensen die uitsluitend gefixeerd zijn op uiterlijke omstandigheden. Daardoor vergeten zij hun innerlijke bron. Het is daarom erg belangrijk om bij jezelf te blijven. Juist bij uiterlijke moeilijkheden komt het erop aan om jezelf en je eigen binnenste te voelen. Daarvoor zijn er eenvoudige hulpmiddelen. Het kan al helpen wanneer je je hand op je buik legt en je voorstelt: "Binnen in mij is een bron; daar voel ik kracht, creativiteit, fantasie. Ik mag mijzelf vertrouwen. In mij zit de oplossing". Verder kun je vragen: "Wat komt er in me op wanneer ik in contact ben met mijzelf? Welke gedachte?"

Anselm Grun

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter