dinsdag 11 september 2012

Hoop


Diep in onszelf dragen we hoop
als dat niet het geval is,
is er geen hoop.

Hoop
is een kwaliteit van de ziel
en hangt niet af
van wat er in de wereld gebeurt.

Hoop
is niet voorspellen
of vooruitzien.
Het is een gerichtheid van de geest,
een gerichtheid van het hart,
voorbij de horizon verankerd.

Hoop
in deze diepe krachtige betekenis
is niet hetzelfde als vreugde
omdat alles goed gaat
of bereidheid je in te zetten
voor wat succes heeft.

Hoop
is ergens voor werken
omdat het goed is,
niet alleen
omdat het kans van slagen heeft.

Hoop
is niet hetzelfde als optimisme
evenmin de overtuiging
dat iets goed zal aflopen
wel de zekerheid dat iets zinvol is
onafhankelijk van de afloop,
het resultaat.

Vaclav Havel

2 opmerkingen:

  1. Intrigerend stuk, heb dit eerder gelezen en had er bepaalde gevoelens bij, en nu weer, zonder te weten wat....... ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoop is een woord waar ik soms bedenkingen bij heb Maar ook ik heb hoop,hoop dat het''wel weer'' goed komt met mij .Maar alleen hopen werkt natuurlijk niet ,ik moet er wel zelf aan werken .Moeilijk uit te leggen .Maar zonder hoop geen leven denk ik maar zo!!Beetje warrig he!!
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter