donderdag 6 september 2012

Dieren vriendschap


Waarom ik zoveel hou van dieren.
Ze weten me een glimlach
op mijn gezicht te zetten.
Ze geven me oprechte vriendschap.
Ze schenken onvoorwaardelijke liefde.

Zelf heb ik nog geen enkel dier gekend
dat me met deze mooie gevoelens heeft verwend.
Want een dier dat steekt nooit in je rug een mes
en helaas kan dat niet altijd worden gezegd van de mens.

Veel zeg ik dan ook
"het dierenrijk - en het mensdom".
Misschien klinken deze woorden stom, 
maar ik denk het niet.
Want heb jij al een dier in je leven gekend,
dat je overvalt, waardoor jij terecht komt in verdriet?

We kunnen verdriet hebben als ons dier moet overgaan,
als ze niet langer op het aardse kunnen blijven bestaan.
Maar dat is hartenpijn,
omdat je lieve 2 of 4-voeter dan niet meer bij je kan zijn.

Vanaf de dag dat ik ben geboren
heb ik steeds met dieren om me heen geleefd
en daarom ben ik heel blij.
Ze hebben me veel geschonken 
van gevoelens en vertrouwen
dat ik in de mens was verloren.
Bij dieren kan ik zijn wie ik ben,
met of zonder mijn handicaps of gebreken,
bij hen voel ik me vrij.

Zij komen me niet commanderen.
Zij komen me niet zeggen 
hoe ik in het leven moet zijn.
Zij kunnen me nog veel leren.
Hoe ik leven kan zonder innerlijke pijn.

2 opmerkingen:

Laat een reactie achter