woensdag 12 september 2012

Jezelf gewaar worden


Ik voelde mij als in de mist. Ik wist dat ik wanhopig op zoek was naar iets heel belangrijks. Iets wat levensbedreigend zou zijn als ik het niet vond, maar ik kon niet helder zien.

We houden ons zelf zo bezig en zijn zo overwerkt, dat we geen tijd hebben te zien dat we in de mist zitten en naar iets heel belangrijks op zoek zijn. We verwachten dat ons werk, ons geld, of ons gezin, ons bevrediging zal geven. Maar al deze oplossingen mislukken steeds jammerlijk. Zelfs als we succes hebben, worden we, als we er lang genoeg bij stil staan, een gevoel van eenzaamheid gewaar. We beseffen nog niet dat niets van buitenaf ons werkelijk kan bevredigen. En dat degene die we graag tegenkomen, ons Zelf is.

Als we ons Zelf niet kennen, er geen verbinding mee hebben, is dat levensbedreigend. Als we ons Zelf verlaten zijn we veel kwetsbaarder voor invloeden van buiten af en zijn we ons ook minder bewust van wat we echt nodig hebben. Is het niet heerlijk de mist te zien optrekken en langzaam te beseffen dat degene waar we zo wanhopig naar op zoek zijn, binnen in ons aanwezig is?

Waar ik naar op zoek ben is nergens daarbuiten,
het zit in mij.
Ik ben het zelf!

2 opmerkingen:

Laat een reactie achter