woensdag 12 september 2012

Ik wil in jouw armen sterven


Sommigen sterven te laat
als al het moois verdwenen is.
Sommigen sterven bij toeval
door een speling van het lot.
Sommige sterven zonder ooit
echt geleefd te hebben.
Sommige sterven zonder hoop
maar bulkend van het geld.

Ik wil in jouw armen sterven.

Sommigen sterven in onze herinnering
Dat is erger dan het leven verliezen
als zij die achter blijven niet meer rouwen
en je vergeten
Sommigen sterven lopend
om hun ouderdom te verbergen.
In de sneeuw van de grote witte vlakte
die vol beloftes is.

Ik wil in jouw armen sterven.

Sommigen sterven omdat het mooi is
de zon te zien ondergaan
en te wachten op de nieuwe dag.
Aan de andere kant
sommigen sterven in hun slaap
glimlachend naar engelen
sommigen sterven als kind
en zijn beter af.

Ik wil in jouw armen sterven.

Sommigen sterven met volle mond
een laatste boer latend.
Terwijl ze hun dikke buik strelen
Maar te veel is te veel
Terwijl anderen met een lege maag
En met hun laatste krachtinspanning
De hand volgen die hun de weg wijst
Daar waar niemand ze zal zien.

Ik wil in jouw armen sterven.

Sommigen sterven per ongeluk
door een veertje op de weegschaal
als de gerechtigheid zijn wrok toont
of zijn nalatigheid
sommigen sterven in een vuilnisbak
de verschoppelingen van de maatschappij
hun droom aan een touwtje
als een afgeknapte ballon.

Ik wil in jouw armen sterven.

Sommigen sterven in de lente
Als een bliksemschicht, als een fakkel
Een ogenblik de weg versperrend
Voor de tanks
Sommige sterven met vergunning
Geregistreerd zoals het hoort
En laten een helm en een geweer achter
Bij een kruis.

Sommigen sterven iedere avond
Als de voorstelling is afgelopen.
Als ze in de spiegel ontdaan van schmink
hun werkelijkheid terug vinden.
Sommigen sterven als een bloem
waarvan men gedachteloos de blaadjes plukt.
Een beetje … veel … veel te snel …
En dan is het afgelopen.

Ik wil in jouw armen sterven
Pak mijn hand, laat hem niet los.

Vertaling: Mourir dans tes bras S. Adamo

4 opmerkingen:

  1. mijn oma mijn man en veel patienten zijn in mijn armen gestorven...daar ben ik zo dankbaar voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...ergens hoop ik in 'mijn' armen te mogen sterven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Diana,een mooi gedicht veel wensen.
    Maar zo in iemands armen sterven waar je veel van houd.
    Is toch het mooiste als je sterven gaat.
    Groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter