zondag 14 oktober 2012

Cirkel in de relatie

 
"Maar als het nu een heel ernstige zaak was? Een familielid van u deed en zei bijvoorbeeld dingen die u veel pijn deden, waar u echt verdrietig van werd. Hij gedroeg zich op een manier die, zoals u dat noemt, niet goed rook. Wat zou u aan de cirkel in die relatie doen?"

"Ik zou vrij ferm tegen dat familielid zeggen: "Ik hou van je, maar wat je doet vind ik niet prettig. Ik besef dat het geen fouten zijn. Ik weet dat het voor jou goed is om zo te zijn, omdat het de manier is waarop jij jezelf tot uitdrukking wilt brengen. Maar ook al heb ik het geprobeerd, ik kan wat je zegt en doet niet aanvaarden als iets wat goed is voor mij, dus moet ik onze relatie nu loslaten. Ik kan er geen energie meer in stoppen. Ik hou van je, maar niet van wat je doet, dus wens ik je het allerbeste en wens ik je vaarwel."

"Wauw!" zei Beatrice, "Dus u bedoelt dat het voor mij voorbij is als ik de cirkel op een spiritueel hoogtepunt sluit? Als de ander het aanvaardt, dan is de cirkel voor hem ook gesloten, Als hij het niet aanvaardt wat ik zeg, geeft het niet, want als er een cirkel met gerafelde uiteinden overblijft, is dat strikt genomen zijn cirkel, zijn spirituele uitdaging. Hij houdt hem open."

"Precies, je hoeft niet iedereen aardig te vinden. Niet iedereen is aardig. Je hebt er voor je geboorte alleen in toegestemd om van iedereen te houden. Dat is makkelijk. Hou van het Eeuwige in alle mensen en steek je energie in degenen die met jou op één lijn zitten. De enige manier waarop je invloed op iemand anders kunt uitoefenen, is door het voorbeeld te geven. Ze zullen niet veranderen, voordat ze eraan toe zijn. En vergeet niet dat het goed is. In het plan van het Eeuwige is het goed."

De baard van de oude man bewoog mee met zijn mond en zijn hand die in het zand tekende toen hij zei: "Je komt in deze wereld op een bepaald niveau van spiritueel bewustzijn en krijgt de kans hem op een breder plan te verlaten."

Na even te hebben nagedacht vroeg Beatrice:" En hoe zit het met mensen van jaren geleden? Mensen tegen wie ik nog steeds wrok koester? Iemand die ik misschien nooit meer zal zien"?

"Dat maakt niet uit, Hou het gesprek in stilte en stuur het op een regenboog naar ze toe. Het zal ze vinden, waar ze ook zijn. Verander je vroegere oordeel in een observatie. Niemand hoeft iets vergeven te worden. We moeten alleen begripvoller zijn. Heel je wond in je geest, in je emoties, in je gezondheid. Sluit de cirkel en ga voorwaarts."

Googana’s schitterende zwarte ogen leken te werken als een magneet toen hij Beatrice aankeek en uitlegde: "Hoe subtieler de energie, des te dichter staat hij bij de bron van de Eenheid. Snel bewegende armen zijn van tijd tot tijd gepast en lichamelijker, terwijl langzame, voorzichtige bewegingen dichter bij de geest staan. De lang aangehouden dreun van één toon staat dichter bij de geest. Het jagen op dieren kan, afhankelijk van de methode en de bedoeling, min of meer in overeenstemming met onze geestelijke reis zijn. Kijk naar alles, ook naar relaties, rituelen, voedsel, leerstellingen, vermaak, naar onderkomens zelfs, en let op subtiele verfijningen in energie. Je zult al snel tot de ontdekking komen dat je met weinig daden en zelfs met nog minder woorden kunt converseren, troosten, helpen en liefhebben. Je kunt de liefde bedrijven met je ogen. Nabijheid is ook niet altijd noodzakelijk. Veel kan vanaf grote afstand worden beïnvloed."

Fragment uit het boek kinderen van het echte volk
Marlo Morgan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter