zaterdag 6 oktober 2012

Verwondering


Verwondering
is als een parel in een oester;
als een schelp die gesloten is
zie je niets.

Elk kind bezit die parel.
maar snel worden we ingelijfd in codes,
etiketten, jaloersheid, wantrouwen, vooroordelen.

Verwondering doorbreekt berekening,
kleurloze vanzelfsprekendheid,
kent geen nuttigheidsoverwegingen.
ze brengt mensen dichter bij de natuur
en wat belangrijker is,
dichter bij elkaar.

Verwondering is de kunst
elkaar steeds te zien met nieuwe ogen.
om echt te geloven
moet je verwonderd kunnen zijn.

Verwondering ligt in kleine dingen,
ogen die je begrijpend aankijken,
oren die stil naar je luisteren,
een hand die streelt door je haar,
voeten die je ontmoeten.

Het gevoel dat iemand aan je denkt,
de ervaring dat iemand je ziet staan,
je veilig en geborgen weten.
verwondering is het kleine
in je leven grote waarde geven.

5 opmerkingen:

  1. wat een geweldig gedicht,
    bewondering- verwondering, ik ben blij dat ik het nog heb

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Diana,een mooi gedicht en zo waar.Oog hebben voor elkaar.
    Een luisterend oor
    Alles al is het nog zo klein
    Dat is in liefde samen leven
    Groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook mooi het plaatje bij verwondering.
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb me bverwonderd over dit mooie gedicht ;-) Top.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo mooi .Verwondering is een mooi gevoel!! Ik vind vaak een gevoel van verwondering in de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter