donderdag 11 oktober 2012

Wanneer droom je?


Als je begint met lucide dromen ga je je in dromen afvragen: Droom ik? Dit is een teken dat je bewust begint te worden. Maar hoe weet je zeker dat je droomt? Hiervoor kun je verschillende testen doen. Deze worden Realiteits-testen genoemd.

Er zijn veel van dit soort testen. Hieronder noem ik er een paar. Houd in je achterhoofd dat wanneer je je serieus zit af te vragen of je nu droomt of niet dat de kans erg groot is dat je al droomt!

Een paar realiteits-testen op een rijtje:

Doe het licht aan. Lichtknopjes werken niet in een droom. Echt waar. Er is zelfs research naar gedaan en ook de proefpersonen kregen het licht niet normaal aan.

Ga iets lezen. Teksten blijven nooit stabiel in een droom. Lees iets, kijk even weg van de tekst, en lees het dan weer. De tekst is niet meer hetzelfde. Het is trouwens ook heel moeilijk om te onthouden wat er staat. Sommige mensen beweren dat je helemaal niets kunt lezen in een droom, maar dat is niet waar. Velen hebben dromen gehad waarin ze dingen lezen. Het lezen is het probleem niet, maar de tekst.

Hoe laat is het? Kijk eens hoe laat het is? In een droom doen alle klokken gek. Zowel analoog als digitaal. Er zijn bijvoorbeeld geen wijzers, of rare symbolen in plaats van cijfers. Digitale klokken hebben vreemde figuurtjes, of knipperen, of hebben minder of meer cijfers dan normaal. Als je wel een tijd ziet, kijk dan even ergens anders naar, en dan weer terug naar de klok. Als je droomt zal de tijd veranderd zijn. Of probeer de wijzers te laten draaien terwijl je er naar kijkt. Als dat lukt ben je absoluut aan het dromen.


Vlieg er eens uit. Laat jezelf zweven. Stijg op vanaf de grond. Als dat lukt kun je er zeker van zijn dat het een droom is.

Steek je hand door de muur. Probeer een vinger of je hand door een muur of een raam (of een spiegel) te steken. Het geeft een heel maf tintelend gevoel als het lukt, plus de overtuiging dat je droomt. Probeer nergens aan te denken wanneer je het probeert, als je twijfelt lukt het namelijk (bijna) nooit.

2 opmerkingen:

  1. ik droom niet veel,
    maar als ik het doe......
    dan kan ik ze soms onthouden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Diana,in mijn dromen kan ik vliegen als de beste.
    Het komt wel eens voor dus kan ik echt dromen.
    Na vertellen lukt ook aardig maar niet altijd.
    Groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter