dinsdag 11 december 2012

Het viooltje in de tuin van de koning


Een koning wandelde zijn tuin in en trof daar verdorrende en wegkwijnende bomen, struiken en bloemen aan.

De eik zei dat hij doodging omdat hij niet zo hoog kon worden als de pijnboom. Toen de koning zich naar de pijnboom keerde, bleek die het er helemaal bij te laten hangen omdat hij geen druiven kon dragen zoals de wijnstok. En de wijnstok was aan het doodgaan omdat hij niet kon bloeien als een roos.

De koning zag een viooltje bloeien en er zo fris op staan als ooit. Hij vroeg het viooltje hoe het kon dat het zo mooi bloeide terwijl de rest zo wegkwijnde.

Het viooltje zei:

"Ik ging ervan uit dat u mij geplant hebt omdat u viooltjes wilde. Als u een eik had gewild, een wijnstok of een roos, had u die wel geplant. Daarom dacht ik, dat ik zo goed als ik kan maar moet zijn, wat u zich hebt voorgesteld. Ik kan alleen maar zijn wat ik ben en ik probeer dat zo goed als ik kan te zijn.

"Goed zo" zei de koning.

Uit: Osho's transformatieboek

1 opmerking:

Laat een reactie achter