vrijdag 11 januari 2013

Stoppen met zeuren


Je kent ze wel, van die mensen die de hele dag niets anders doen dan zeuren. Energiezuigers. Ze brengen je stemming omlaag en je blijft liever bij ze uit de buurt.
Zo stop je met zeuren!

Wanneer je zeurt zuig je energie van anderen

Heb je weleens een avond met een chronisch zeurend persoon doorgebracht? Waarschijnlijk kwam je licht gedeprimeerd en doodmoe thuis. Wanneer je veel zeurt over allerlei zaken in het leven zijn mensen minder graag bij je in de buurt. Het gevaar is echter dat je mogelijk een zeurder bent zonder dat je het zelf weet.

Zeuren wordt gebruikt als communicatiemiddel

Veel mensen die de hele dag door over van alles en nog wat zeuren, hebben behoefte aan aandacht. Het is een eenvoudige en veilige manier om aandacht te ontvangen. Ze zijn niet op zoek naar oplossingen, ze willen gehoord worden.

Hoe stop je met zeuren?

Zodra iemand je vertelt dat je te veel en te vaak zeurt moet je eens bij jezelf te rade gaan of dit echt zo is. Als je denkt dat je zeurgedrag voor verbetering vatbaar is, zet je jezelf op een 'zeurdieet'. Telkens als je merkt dat je begint te zeuren over iets of iemand, houd je je mond of draai je je klacht om naar iets positiefs. Je kunt ook aan mensen in de omgeving vragen om je te waarschuwen zodra je begint te zeuren.

Zeuren is niet constructief

Natuurlijk is het lekker om af en toe te zeuren en je hart te luchten. Sterker nog, het is een gezonde manier om te laten weten dat je het ergens niet mee eens bent. Echter, mensen die de hele dag door zeuren hebben hier niets aan. Deze mensen verspreiden negatieve energie overal waar ze komen en doen niets aan het probleem. Zeuren is niet constructief. Zodra je iets te zeuren hebt, doe dan iets aan de oorzaak en stop met zeuren. Ligt de oorzaak buiten je macht? Stop ook dan met zeuren, je kunt er toch niets aan veranderen!

Hoe laat je iemand stoppen met zeuren?

Heb je iemand in je omgeving die de hele dag door zeurt en klaagt? Probeer dan af en toe het gesprek om te buigen naar de positieve kant van het onderwerp. Zeg dingen als: "Ja, maar je kunt het ook van deze kant bekijken ...". Daarnaast kun je de persoon ook een keer zeggen dat je hem of haar negatief vind, en dat niet gezellig vindt. Tenslotte kun je besluiten de persoon te mijden. Hoewel je hem of haar daar niet mee helpt kan het je dag een stuk vrolijker maken!

6 opmerkingen:

  1. Oh, dit is zo niet mijn doelgroep. Ik hou van positieve punten. Tuurlijk mag je weleens ergens niet mee eens zijn. Maar zeuren. Brrrrr, Maar laat ik er maar overop houden, als lijkt dit antwoord ookal weer op zeuren.

    Love As Always
    Di Mario

    OT. Hahahahaha, ja ik kan me voorstellen dat je even gek keek bij dat antwoord van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. op mijn werk is er zo iemand, als die binnenkomt is het al van dat, en er werd al eens gezegd dat als zij der is dat je precies al je goede moed doet verdwijnen....:-( er tegen spreken helpt toch niet, want.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. daar kan ik me helemaal in vinden, en ik betrap mezelf ook dat ik zeurende mensen uit de weg ga,
    die mensen die altijd klagen....
    no matter what...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. energiezuigers, leuk woord voor die zeurkousen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helaas is mijn eigen dochter er een.Ik moet haar regelmatig tot de orde roepen .Zo vermoeiend zulke mensen.
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. energiezuigers: het woord dekt perfect de lading! het is misschien niet mooi, maar ik probeer zelf positiever te worden door o.a. negatieve mensen te ontwijken. en dat lijkt te werken!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter