dinsdag 26 februari 2013

Citaten over bijgeloof


Wikipedia schrijft:

Bijgeloof (ook wel volksgeloof) is het geloof dat er iets veroorzaakt kan worden door het bovennatuurlijke krachten of machten. Door bepaalde handelingen uit te voeren zou men deze krachten kunnen neutraliseren, oproepen of bijsturen. Meestal heeft het betrekking op het verwerven van geluk en het afweren van ongeluk. Bijgeloof maakt niet deel uit van een traditioneel geloof, ook al heeft het daarmee het geloof in het bovennatuurlijke gemeen.

Bijgeloof heeft vaak betrekking op voorwerpen en symbolen. Dergelijke overtuigingen worden vaak bijgeloof genoemd als ze niet-religieus zijn of buiten traditionele geloofsovertuigingen vallen.

In de Westerse wereld speelde bijgeloof vooral in het verleden een belangrijke rol in het dagelijks leven. Bijgeloof verklaarde toevalligheden en gaf de mogelijkheid om risico op ongeluk af te wenden. In West-Europa heeft bijgeloof tegenwoordig een verwaarloosbare invloed op het openbare leven, maar het is nog steeds wijdverbreid in de samenleving.

Bijgeloof komt waarschijnlijk voort uit de menselijke eigenschap, verschillende concepten met elkaar te verbinden, zelfs als er geen werkelijk verband is. Strikt genomen blijkt het erg lastig om onderscheid te kunnen maken is tussen geloof en bijgeloof.



Morgen ga ik voor de dertiende keer trouwen
denk je dat het ongeluk brengt?

Filmster uit Hollywood

Bijgeloof is de religie van de zwakke geest.

E. Burke

Ik geloof niet in bijgeloof,
want dat brengt ongeluk.

W. van Broeckhoven

Ik geloof niet dat een hoefijzer geluk brengt.
Men heeft mij immers gezegd dat het ook geluk brengt
als je er niet in gelooft.

W. van Broeckhoven

Het ergste bijgeloof:
zijn eigen bijgeloof voor het beste houden.

G. Lessing

Zo erg leeft bijgeloof nu ook weer niet.
Ik heb nog nooit iemand geweten
die zijn dertiende maand weigerde.

F. Muliar


De enige remedie tegen bijgeloof is wetenschap.

H.T.Buckle

De bijgelovige timmerman
hield bij alles wat hij deed hout vast.

Guy Mortier

"Gelooft u dat trouwen op een vrijdag ongeluk brengt?"
"Natuurlijk, waarom zou vrijdag een uitzondering zijn?"

W.van Broeckhoven

Het geheim van het bijgeloof
omtrent het met dertien aan tafel zitten is,
dat de meeste mensen
maar twaalf vorken en messen hebben.

G.S. Petrie

Sommige mensen zijn zo bijgelovig
dat ze hun dertiende maand zouden weigeren.

Verhoye

Vandaag ben ik niet bijgelovig,
zou het helpen?

**

"Ik zou die job aanvaarden
ware het niet dat ik bijgelovig was"
"Goed, dan zullen we je geen dertiende maand geven"

**

Bijgeloof verbindt oorzaak en gevolg op een manier
die alle logica tart en die zich niet objectief laat bewijzen.

L. Ashley

Angst is de belangrijkste bron van bijgeloof
en één van de belangrijkste bronnen van wreedheid.
Angst overwinnen is het begin van wijsheid.

Bertrand Russell
Engels filosoof en wiskundige

Het geweten is eigenlijk samengesteld uit:

Eenvijfde mensenvrees, eenvijfde bijgeloof,
eenvijfde gewoonte, eenvijfde vooroordeel
en eenvijfde ijdelheid.

A. Schopenhauer

14 opmerkingen:

  1. mogge Diana
    kan geen reactie zetten bij Toon , maar het is een mooie , mooi als die weg vragende papagaaieduif
    bijgeloof is dat anders als geloof of hoort het er gewoon bij
    ik ben blij
    met je glimlach
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha die Diana
      zo was het ook niet bedoeld
      ik vind de spreuk van Toon als mooi als die gekruisde duif en papagaai
      bijgeloof vraag ik me af hoort dat niet bij geloof

      Verwijderen
    2. ja Diana
      ook Toon was een kleurrijke vogel
      nee het 1 heeft niet met het ander te maken , zo ik niet in die spiegel of zwarte kat en die ladder geloof , geloof ik ook niet in welke godsdienst dan ook
      maar heb wel respect voor heb die in al hier boven geloven
      geniet de dag

      Verwijderen
  2. Ik geloof er niet bij, ik geloof.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik loop maar wat te swingen overdag over straat
    't Kan even niks schelen
    Hoe het met de wereld gaat
    Dus ik loop maar wat te swingen
    Ik loop maar wat te zingen
    En het kan me ook niet schelen
    Of het ergens over gaat

    Want het is zus of zo, het is dit of dat
    Het is pompen of verzuipen, dus het is altijd wat
    En als je bijgelovig bent
    Is er op vrijdag altijd wel een zwarte kat

    En met de ladder van de glazenwasser
    Dwars over de stoep
    Kan je kiezen tussen ongeluk en hondepoep
    Ze zeggen wat van hashies en van heroïne
    Dat zulke lui een jaartje werkkamp verdienen
    Maar hondepoep is ook ontzettend gore troep

    Ja het is zus of zo, het is dit of dat
    Het is pompen of verzuipen, dus het is altijd wat
    En als je bijgelovig ben
    Is er op vrijdag altijd wel een zwarte kat

    Een meisje op de fiets en een meisje op de halte
    Een meisje in een winkel met een leren broek
    Een meisje en een mini en een meisje op een motor
    Een heel mooi donker meisje met een omslagdoek

    Blond en bruin en zwart en rood
    Op de omslag van de blaadjes op de toonbank
    Bij de sigarenwinkel en de kruidenier
    Zijn alle meisjes bloot

    En de moeders bij de kleuterschool
    Zijn ook eens bloot geweest
    Maar als je zo naar ze kijkt worden ze bang
    Ah, ik ben een echte engerd
    Zelfs nog enger dan ik lijk
    Gelukkig weten jullie daar niks van

    Want het is zus of zo, het is dit of dat
    Het is pompen of verzuipen, dus het is altijd wat
    En als je bijgelovig bent
    Is-t-er op vrijdag altijd wel een zwarte kat

    En ik zie wat ik zie en ik denk wat ik denk
    Laat mij maar rustig kijken wat er allemaal gebeurt
    Ik denk ik denk maar zo ik denk ik zie het wel
    Er wordt al ruim voldoende aan mijn kop gezeurd

    Want het is zus of zo, het is dit of dat
    Het is pompen of verzuipen, dus het is altijd wat
    En als je bijgelovig bent
    Is er op vrijdag altijd wel een zwarte kat
    © Joost belinfante
    *wink, big smile*

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nee hoor, ik ben niet bijgeloveig :-)
    wel heel goedgelovig, en het zal daarom zijn, net als bij jou lieve diana dat je regelmatig schoenzolen op je hart voelt,
    maar we gaan door,

    en het leven genieten zoals het bedoelt is :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ahhh ja dat doen we zeker:-)

    mensen zoals jij maken het leven leuk,:-)

    dank je wel diana
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik volg geen geloof en ik heb geen bijgeloof.
    Ik geloof in mezelf, en in de kracht van wat mensen samen kunnen bereiken.
    Bijgeloof en geloof komen voort uit een vorm van macht die vroeger gebruikt werd om mensen onder de duim te houden.

    Niets voor mij dus. We zijn ook maar toevallig op deze planeet. Puur omdat de omstandigheden goed waren voor organismes om zich te ontwikkelen. Pure wetenschap :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind die 4ussell" het best hierin vertaald.
    Ik geloof in weinig waarom zou ik de 'bij' er dan nog bijnemen?! hehe ... ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijgeloof of geloof...ik geloof in wat ik om me heen zie en houd de ogen goed open.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Diana,een mooie zwarte kat.
    Geloof en ongeloof...ik laat ieder vrij in zijn of haar geloof of ongeloof.
    Ik zeg altijd ik heb mijn eigen geloof.
    En dat werkt goed voor mij.
    Groetjes
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is m.i. zo dat men vaak vermoed dat het vanuit mindere tijden in je leven anders kan.
    Daardoor ontstaat het bijgeloof.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo D.,
    Bijgeloof of niet, wij zijn gehuwd op een vrijdag en tot op heden hebben we nog niet ondervonden dat dit een verkeerde dag zou zijn geweest. Geloof en bijgeloof heeft veelte maken met de ingesteldheid van de mensen zelf. Vaak wordt dit beïnvloed door gebeurtenissen die ze ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De ongelovige is meestal goedgelovig in het bijgeloof.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter