donderdag 14 februari 2013


Soms is de gemakkelijkste manier om een probleem op te lossen, te stoppen met eraan deel te nemen. Hoe meer ik ophoud met zaken te forceren, hoe meer mijn problemen vanzelf lijken op te lossen. Hoe meer ik dingen laat gebeuren, hoe minder tijd en moeite ik spendeer aan het voor elkaar te krijgen. En dus is hier een uitnodiging om op te geven om ...

Te proberen er cool uit te zien
Te proberen er belangrijk uit te zien
Te proberen perfect te zijn
Te proberen het centrum van de aandacht te zijn
Te proberen alles voor iedereen te zijn
Te proberen indruk te maken op anderen.

Te proberen aan de verwachtingen te voldoen van je ouders,
je partner, je vrienden en je klanten.
Te proberen aan de verwachtingen te voldoen
van … jezelf.

Populair te willen zijn
Beroemd te willen zijn (in plaats daarvan:
wat dacht je van een verschil te maken …)

De slimste, de beste en de snelste te willen zijn
Het perfecte lichaam, de perfecte kinderen
en het perfecte huis te willen hebben.

Bezig te zijn met het hebben van een respectabele baan,
een respectabel CV, een respectabel leven.
Bezig te zijn met wat anderen van je denken
te wachten en hopen totdat alles beter wordt
te wachten en hopen totdat ...
je partner/kinderen/ouders/klanten veranderen.

Alles van tevoren te willen weten voordat je actie onderneemt
Altijd gelijk te willen hebben.
Relaties in stand te houden met mensen die je niet echt mag.
Te denken dat je geen tijd, vaardigheden
of geld hebt om je dromen waar te maken.

Ik heb ontdekt dat wanneer ik alsmaar probeer dingen voor elkaar te krijgen, ik bezorgd, gestrest en angstig wordt. Wanneer ik opgeef, dan accepteer ik het leven zoals het is, in dit moment. Als een actie ondernomen moet worden, dan doe ik dat. Maar ik heb het opgegeven mijn geluk te laten afhangen van één ding. De meeste van deze problemen bestaan alleen in ons hoofd. Het zijn geen werkelijke, fysieke problemen – het zijn slechts dingen die we bedenken.

En het enige wat we hoeven te doen om ze op te lossen …
is op te geven.

Wat denk jij?
Wat moet jij opgeven om gelukkig te zijn?

Tekst: Nisandeh Neta

6 opmerkingen:

  1. dat ik moet opletten als ik zo denk, omdat ik vrees dan snel om niks meer te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nu dat is niets voor mij
    moet ik toch echt te veel bij denken , krijg ik koppijn van
    ik neem het leven zo het komt , wordt ik wakker ben ik jarig en ik geniet de dag
    dus geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niets,
    ik voel me gelukkig zoals ik leef :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vooral die eerste alinea heb ik pakweg zo een tweetal weken toegepast. Gedaan mét dingen die ik niet wou doen, ook hier in de blogwereld.
    Iets dat bij mij als een verplichting aanvoelt sterft al vlug een vroege dood.
    Eén van mijn nadelen is; dat ik niet tegen commanderen kan, dan ga ik stuiteren om het op zijn ollands te zeggen.
    Ik mag nogal eens dwarsliggen ... dus niets kan verplichten!
    Kay die er wél over na kan denken, groet ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben nog aan het denken wat ik moet opgeven ?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan maar een ding bedenken .Ik moet stoppen met me druk te maken hoe anderen over me denken .Ik heb er een paar dagen geleden een staaltje van mee gekregen ,hoe ik met de grond gelijk gemaakt werd.Ohh wat was ik boos ,maar dan zeg ik stop en moet het loslaten .Niet altijd eenvoudig maar het kan wel!!
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter