zondag 3 maart 2013

Citaten over ouder worden


Vanaf een zekere ouderdom
doet ook vreugde pijn.

Charlie Chaplin

Veel mannen die op hun vijfentwintigste sterven,
worden pas begraven op hun vijfenzeventigste.

Franklin

Oud worden,
is ziende worden.

Ebner-Eschenbach

Ik word alleen oud
in aanwezigheid van mijn advocaat.

J. Anthierens

Als we ouder worden,
verliezen we heel wat fouten.
We hebben ze dan niet meer nodig.

P. Claudel

Het beste middel om oud te worden,
is te blijven leven.

E. Constant jr.

Wie klaagt over zijn oude dag,
moet eens over het alternatief denken.

**

"Zestig worden, hoe vindt u dat?"
"Ach, ik zag het al een hele tijd aankomen."

Wim Kan

Bezie het langs de zonnige kant:
hoe oud je ook bent,
je bent jonger dan je ooit zult zijn.

**

Naarmate men ouder wordt,
neemt de zwaartekracht toe.

**

Eigenlijk kijken oude mensen liever uit
op een straat waar wat gebeurt,
dan op groen dat een rust geeft
die ze niet nodig hebben.

Simon Carmiggelt

Oud zijn,
is verlaten zwemmen.

L. Alene

Een oude P
rijdt met een L.

W. van Thienen

Ik heb de leeftijd bereikt
dat eten belangrijker is dan sex.
Daarom heb ik boven de keukentafel
een spiegel aangebracht.

R. Dangerfield

Hoe oud zou je zijn
als je niet wist hoe oud je was?

Ruth Gordon

Oude mannen zijn de buren van de dood.

Kawabati

"Taxi, wil u deze oude heren
naar het kerkhof brengen?"
"Moet ik ze ook terugbrengen?"

W. van Broeckhoven

Dat we steeds langer leven is mooi,
maar waarom pas als we al oud zijn.

**

Sommige mensen worden wijzer
als ze ouder worden,
maar de meeste worden alleen maar koppiger.

Billings

Vele mensen sterven al op hun veertigste
maar worden pas 30 jaar later begraven.

Patton

Je bent oud
als je nog geïnteresseerd bent in sex
als je maar geen trappen moet oplopen.

**

Een verliefde oude man
lijkt op een bloem in de winter.

Portugese spreuk

Is dit beeld oud? Wat heet oud.
Wat het in elkaar houdt zijn de houtwormen
die elkaar een hand geven.

W. van Broeckhoven

Je bent pas oud
als je moeder sterft.

L. Ball

Je weet dat je oud wordt
als je weer begint te fietsen
terwijl je kinderen de auto nemen.

**

Het mooiste van oud worden is,
dat het zo lang duurt.

W.K.

Zij was zo oud
dat de kaarsen op haar verjaardagstaart
duurder waren dan de taart zelf.

W. van Broeckhoven

Niemand is zo oud,
of hij denkt nog wel één jaar te kunnen leven.

Cicero

Zeventig worden is geen bijzondere prestatie.
Als ik mijn adem had ingehouden
was het niet gebeurd.

Wim Kan

Voor jongeren is een 40+ er
al een sterfgeval
of een opgewarmd lijk.

**

Jeugd is een roes zonder wijn,
ouderdom wijn zonder roes.

**

Een man heeft 3 leeftijden:
jeugd, ouder zijn en "Je ziet er nog goed uit".

Spellman

Uit beleefdheid sta ik nooit mijn plaats af
aan een oude persoon.
Dat is mijn manier
om hem te laten weten
dat hij nog jong is.

**

Na je veertigste heb je de keuze
tussen een buik zonder plooien
of plooien zonder buik.

Vrij Nederland

Het afnemen van alle krachten,
bij het toenemen van de ouderdom
is stellig zeer droevig,
maar het is noodzakelijk,
daar anders de dood te zwaar zou vallen.

A. Schopenhauer

Je hebt twee soorten dwazen.
De eerste zegt: "Het is oud, daarom is het goed".
De tweede zegt: "Dit is nieuw,
daarom is het beter".

Laurence Peter

Foto's waar je oud op staat moet je bewaren.
Daarmee kan je over 10 jaar bewijzen
dat je niks veranderd bent.

W. van Broeckhoven

Hoe ouder de foto,
hoe jonger we eruit zien.

Anthierens

Grootmoeders zijn misschien meteen oud,
maar worden beslist nooit ouder.

C.P. Seton

Witte haren zijn de vlokken
die de zee bedekken na een storm.

Carmen Sylva

Jeugd is een voorschot.
Ouderdom is de afrekening.

El Espectador Bogota

Je wordt pas jong als je zestig bent
en dan is het te laat.

Pablo Picasso

Knappe jonge mensen zijn een speling van de natuur.
Knappe oude mensen zijn kunstwerken.

M.G.

De jongeren kennen de regels,
maar de ouderen kennen ook de uitzonderingen.

O.H.

Als het kind in ons sterft,
wordt de oude mens geboren.

Mauriac

Oefen nooit kritiek uit op koffie,
er komt een tijd dat je zelf oud en slap bent.

**

Een tip voor alle mannen
die al een beetje op leeftijd komen
en die zich in het verleden
te veel hebben bezig gehouden met
"Wein weib und gesang":
Hou op met zingen.

Max Tailleur

Een man wordt pas oud
als hij de hele nacht nodig heeft
voor wat hij vroeger de hele nacht deed.

Chinese spreuk

Oude mannen zoeken hun troost
graag in goede raad
als ze geen slecht voorbeeld meer kunnen geven.

Rochefoucauld

Hij had zoveel rimpels in zijn voorhoofd,
dat hij er gemakkelijk zijn hoed kon op vastschroeven.

**

Van niets word u zo oud
als van de ontdekking dat uw kinderen
in de geschiedenisles leren
wat u nog in de krant hebt gelezen.

Peter Darbo

Je wordt oud
als je bij het schaken buiten adem geraakt.

Ed Wynn

Iedereen wil oud worden
maar niemand wil het zijn.

**

Vroeger was ik jong en mooi,
nu ben ik alleen maar mooi.

**

Het is niet waar dat oude mensen
het hier slecht hebben.
Ze moeten het alleen stellen
met een beetje minder luxe:
zoals televisie, radio, kleren en voedsel.

W. van Broeckhoven

Op mijn verjaardagsfeest probeerde ik
de kaarsen te tellen,
maar ik werd teruggedreven door de hitte.

**

Hoe oud men is geworden,
ziet men aan de gezichten van mensen
die men jong heeft gekend.

Böll

Als je lang wilt leven,
moet je heel oud worden.

W.van Broeckhoven

Oud ben je
als je je rimpels in de spiegel weg kunt krijgen
door je bril af te zetten.

F.A.

Het geheim van jong blijven is:
correct leven, langzaam eten
en liegen over je leeftijd.

**

Menigeen zou nog lang niet oud hebben geschenen
als hij een jonge vrouw genomen had.

**

Wie echt liefheeft wordt nooit oud;
men kan sterven op een oudere leeftijd
maar men sterft jong.

A.W. Pinero

Oud betekent voor mij
10 jaar ouder dan ik.

Schlueter

Ik wil best een oude man ontmoeten,
als het maar niet in de spiegel is
van mijn kapper.

F. Jansen

Je houdt niet op met lachen omdat je oud wordt,
je wordt oud omdat je ophoudt met lachen.

Pritchard

Oud worden,
is de kans hebben gemist
om jong te sterven.

J. Vercammen

Oudere mannen geloven dikwijls
dat ze nog zulke hartstochtelijke minnaars zijn,
als ze nooit geweest zijn.

**

Ik heb de leeftijd bereikt
waarop men mijn inspanningen begint te verwarren
met mijn mogelijkheden.

K. Jonckheere

Ik hoop dat ik nooit zo oud wordt
als ik mij 's morgens voel.

Gerd de Ley

Als je morgen even oud bent dan vandaag
ben je dood.

Toon Hermans

Het zou oneindig veel leuker zijn
als je op je tachtigste geboren werd
en langzaam achttien zou worden.

Mark Twain

Je wordt oud
als je aan je vijfde wagen toe bent.

**

Als men ouder wordt,
wordt woede treurigheid.

H. de Montherland

Vroeger waren ze "vieze oude mannetjes".
Nu noemen we ze "sexueel actieve senioren"

**

Wilt gij in uw ouderdom gelukkig zijn,
dan moet gij vergeten wat gij in uw jeugd verzuimd hebt.

Fliegende Blätter

Wanneer je oud wordt,
duurt het langer om uit te rusten
dan om moe te worden.

Brickman

Wanneer je herinneringen
je verwachtingen overwoekeren,
ben je oud.

**

Je bent oud als al de namen in je adressenboekje
namen van dokters zijn.

**

Ik heb mijn hoge leeftijd te danken
aan het feit dat ik heel lang geleden geboren ben.

**

Je bent een oude man
als je alleen nog maar naar bed gaat
om te slapen.

**

Je wordt oud als je lichaam korter wordt
en je verhalen langer.

R. Quillen

Ik ben op een leeftijd gekomen
dat ik eerst mijn gebit en gehoorapparaat nodig heb
om te vragen waar mijn bril ligt.

Turner

Sex na je 90 ste is
als biljarten met een stuk touw.

G. Burns

Je wordt oud als je probeert
je sokken op te trekken
en ontdekt dat je geen sokken draagt.

L. Knott

Het leven van een oude man doet denken
aan de vlam van een kaars in de tocht.

Chinese spreuk

Het is niet leuk om een jaar ouder te worden,
maar het is nog altijd beter dan het alternatief.

**

We stoppen niet met spelen
omdat we oud worden,
maar we worden oud
omdat we stoppen met spelen.

**

Een man is pas oud
als hij 's morgens wakker wordt
zonder wens in zijn hoofd.

E. Ferrari

Ik relativeer niet omdat ik ouder word
maar om niet oud te worden.

K. Jonckheere

Men is nooit te oud om iets af te leren.

Cees Buddingh

Oud:
Als jij en je tanden niet meer
in dezelfde plaats slapen.

W. van Broeckhoven

De jonge wijnstok geeft meer druiven;
de oude geeft betere wijn.

Francis Bacon

De meeste mensen die vroeg oud worden,
zijn het altijd geweest.

C.L. Schleich

Zodra mensen oud genoeg zijn
om beter te weten,
zijn ze seniel.

Oscar Wilde

Als je oud wordt, wordt alles slechter,
behalve het vergeten, dat wordt beter.

**

Het verschil tussen jonge en oude mensen is,
dat oude mensen weten wat het is om jong te zijn,
maar jonge mensen niet weten wat het is om oud te zijn.

Cees Buddingh

Ouderdom is een land
dat je pas bezoekt als je je er gaat vestigen.

**

Spotten met ouderdom is het huis vernielen
waar je vanavond in moet logeren.

Chinese spreuk

Ouderdom begint op de dag dat je besluit iets niet te doen
onder het voorwendsel dat je het al eens gedaan hebt.

J. Cocteau

Oude mannen geven goede raad
omdat ze geen slecht voorbeeld meer kunnen geven.

P. Durlo

Mijn hele jeugd lang hebben ze tegen mij gezegd:

Een vrijgezel merkt dat hij oud wordt,
als hem niet meer wordt gevraagd
waarom hij nog niet getrouwd is,
maar waarom hij het niet geweest is.

Schuman

Als je wil weten hoe oud een vrouw is,
vraag het dan aan haar schoonzuster.

E.W. Howe

Niets maakt dat een vrouw zich ouder voelt
als de ontmoeting met een kale man
die op school twee klassen lager zat.

**

Mensen hebben twee wensen:
oud worden en jong blijven.

**

13 opmerkingen:

  1. Wow, dit is een hele boterham om op de vroege zondagmorgen achter de kiezen te werken lieve Diana... mààr meer dan de moeite waard, ik heb ze allemaal met veel plezier gelezen. Waar haal je dat toch allemaal vandaan? Er zit heel wet opzoekingswerk in! En omdat ik zelf al een dagje ouder word vind ik ze heel toepasselijk op mij hihi.
    Bedankt dat jij en je blog er zijn en maak er een schitterende dag van hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een citaten, zo kunnen we effe verder :o), maar de leukste vindt ik:
    We stoppen niet met spelen
    omdat we oud worden,
    maar we worden oud
    omdat we stoppen met spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige spreuken lieve diana,
    zoveel waarheden hé,
    die van mijn ouders was...
    iedereen wil oud worden maar niemand wil het zijn,
    en zo denk ik er eigenlijk ook over...
    brrrrr dat lijkt me zo erg :-)

    een heel zalige zondag wens ik jou

    BeantwoordenVerwijderen
  4. pppfffttt je bent oud eer je ze alle gelezen hebt :)
    mogge Diana , is niet zo hoor, staan hele mooie bij en allen zijn waar
    ik hoor wel eens jij ziet er jonger uit dan je bent , dat zou je moeten strelen , mij zegt het niets
    ik ben wie ik ben men neme mij zo ik ben
    er staat een datum in mijn blog , sindsdien leef ik opnieuw zeg ik altijd maar :)
    ja ik hoop op een mooi fietsritje ,maar is hier nog flink nevelig , ach ik heb nog ff
    wens je een fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oud worden heeft slechts een voordeel naar mijn gedacht: je kan beter relativeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je moest zeker aan mij denken hé?
    Maar je weet het, oud ben je pas bij 180 jaar!
    Ik ga met jje goedvinden nog even door? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben nog lang niet oud... ik heb nog maar twee cijfers in mijn leeftijd.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het gezegde van mijn pa die 90 geworden is...
    en zie het ineens hier staan whahahaha

    Iedereen wil oud worden
    maar niemand wil het zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oud ben je pas wanneer je je oud voelt.
    Mooie reeks heb je verzamelt, zitten er een paar bij die ik nog niet ken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ent é fierie geut evenening mie dier D ...
    elke leeftijd heeft zijn charme,
    en iemand waaraan je merkt dat hij geleefd heeft,
    is bijzonder. Elke rimpel verteld immers een verhaal.
    Liefs ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,
    Zolang het maar bij de verpakking blijft valt het nog mee. Zolang je maar geestelijk jong blijft, tenandere, je bent zo oud als je jezelf wil voelen. Veel mensen zien het al niet meer zitten op hun vijftigste en laten zich dan ook volleig gaan, ze takelen sneller af dan gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het duurt eeuwen voor je 16 wordt. Zestig ben je in een handomdraai :-)
    Ach ja...ouder worden. Jong sterven is ook geen optie. Toch laat ik mooi mijn rimpels niet wegspuiten. Ze zijn mijn levenswerk!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter