vrijdag 1 maart 2013

Fotografie citaten

Deze Leica 0-serie met serienummer 116 werd verkocht
voor meer dan twee miljoen euro
tijdens een veiling in Wenen.

Het woord 'fotografie' komt uit het Grieks en het betekent 'schrijven met licht' (fotos = licht; grafein = schrijven).

Met behulp van licht kunnen er foto’s worden gemaakt. Het fotorolletje van een fotocamera bestaat uit materiaal dat gevoelig is voor licht. De foto’s die met de camera gemaakt zijn kunnen bijvoorbeeld worden afgedrukt, of zoals bij de digitale camera mogelijk is, op de computer worden gezet.

Wikipedia

De camera is een doodgemakkelijke manier
om die andere werkelijkheid te ontmoeten.

Minor White,
Amerikaans fotograaf
1908 - 1976

Ik maak altijd in gedachten foto’s
bij wijze van oefening.

**

In elk onverwacht moment
schuilt een mooie foto.

**

De flits is de zaklamp
voor fotografen.

**

Fotografie leert je om te kijken.

Berenice Abbott,
Amerikaans fotograaf
1898 - 1991

Je neemt geen foto's,
je maakt ze.

Ansel Adams,
Amerikaans landschapsfotograaf
1902 - 1984

Er zijn geen regels voor een goede foto,
er zijn gewoon goede foto's.

**

Een geweldige foto geeft volledig
je diepe gevoel weer
over wat je fotografeert.

**

Een echte foto hoef je niet uit te leggen
en kun je niet in woorden vatten.

Diane Arbus,
Amerikaans portretfotografe
1923 - 1971

Ik geloof echt dat er dingen zijn
die niemand zou zien als ik ze niet fotografeerde.

**

Wat belangrijk is om te weten
is dat je het nooit weet.
Elke keer moet je het min of meer aanvoelen.

**

Ik heb nooit een foto gemaakt
precies zoals ik bedoeld had.
Ze worden altijd beter of slechter.

**

Een foto is een geheim over een geheim.
Hoe meer hij zegt, hoe minder je weet.

**

Als ik alleen maar nieuwsgierig was,
zou het heel moeilijk zijn om tegen iemand te zeggen:

"Ik wil bij jou thuis komen
en ik wil dat je met me praat
en mij je levensgeschiedenis vertelt."

Dat de mensen zouden vragen:

"Ben je gek?"

Plus dat ze behoorlijk achterdochtig zouden worden.
Maar de camera is een soort vergunning.
Een heleboel mensen willen juist zoveel aandacht krijgen
en het is ook een redelijk soort aandacht om te krijgen.

Eve Arnold,
Amerikaans fotografe
1912

Als een fotograaf geeft om de mensen voor de lens
en meeleeft, scheelt dat enorm.
De fotograaf is het instrument, niet de camera.

Richard Avedon,
Amerikaans fotograaf
1923 - 2004

Mijn portretten zeggen meer over mij
dan over de mensen die ik fotografeer.

Walter Benjamin,
Joods-Duitse cultuurfilosoof
1892 - 1940

De behoefte om de dingen ruimtelijk en menselijk 'dichterbij' te brengen, is tegenwoordig bijna een obsessie geworden, net als de neiging om de unieke of vluchtige hoedanigheid van een bepaalde gebeurtenis te negeren door haar fotografisch te reproduceren.

Bill Brandt,
Engels fotograaf
1904 - 1983

Een fotograaf moet voorbereid zijn
om die elementen te vangen die het onderwerp onderscheiden
of die het sfeer geven.

**

Het hoort bij het werk van de fotograaf
om meer intens te te kijken
dan de meeste andere mensen.

**

Het is de houding van een kind
die de wereld voor het eerst ziet
of van een reiziger die een vreemd land bezoekt.

**

Het gaat om de gave om het leven om je heen helder en levendig te zien, als iets dat opwindend is van zichzelf. Het is een aangeboren talent, dat varieert in intensiteit door het temperament en de omgeving van de fotograaf.

Robert Capa,
Hongaars fotojournalist
1913 - 1954

Als je foto's niet goed genoeg zijn
dan was je niet dicht genoeg bij je onderwerp.

**

De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.

**

Ik hoop tot het eind van mijn leven
werkloos te blijven als oorlogsfotograaf.

Henri Cartier-Bresson,
Frans fotograaf
1908 - 2004

Fotografie is een directe reactie,
tekenen is meditatie.

**

Wij fotografen werken met dingen die continu verdwijnen en als ze verdwenen zijn kan niets op de wereld ze weer terug laten komen. Je kunt een herinnering niet fotograferen.

**

De foto interesseert me niet.
Ik wil alleen een klein stukje van de werkelijkheid vastleggen.

**

Bij fotografie kunnen de kleinste dingen een groots onderwerp zijn.
Het kleine, menselijke, detail kan een een belangrijk thema worden.

**

Je eerste 10 000 foto’s zijn je slechtste.

Rineke Dijkstra,
Nederlands fotografe

Ik probeer te bereiken dat je als kijker in de huid van iemand anders kunt kruipen. Ik zoek altijd onderwerpen die iets universeels hebben, bepaalde ervaringen die iedereen wel kent.

Alfred Eisenstaedt,
Duits fotograaf
1898 - 1995

Het is belangrijker
dat het met de mensen [voor de lens] klikt
dan dat de sluiter klikt.
Hou het simpel.

Elliott Erwitt,
Amerikaans fotojournalist
1928

Fotografie is voor mij de kunst van het observeren. Het gaat er om iets interessants vinden in een gewone omgeving. Ik heb ervaren dat de dingen die je ziet er weinig toe doen maar dat alles draait om de manier waarop je ze ziet.

**

Je kunt overal beelden vinden. Het is eenvoudig het opmerken van dingen en ze een plek geven. Je hoeft alleen maar te geven om wat er om je heen gebeurt en je echt interesseren voor de mensheid.

Een foto moet naar gekeken worden,
niet over verteld worden.

Emmet Gowin,
Amerikaans fotograaf
1941

Ik ben niet geïnteresseerd in het fotograferen van nieuwe dingen
- ik wil dingen op een nieuwe manier zien.

**

Er is alleen maar jijzelf en je camera. De beperkingen in je fotografie zitten in jezelf, want wat je ziet is wat je bent.

Een foto is een uitdrukking van een impressie. Als schoonheid niet binnenin ons zit, hoe hadden we het dan ooit kunnen herkennen?

Lewis Hine,
Amerikaans socioloog en fotograaf
1874 - 1940

**

Als ik het verhaal in woorden kon vertellen
hoefde ik niet met een camera te sjouwen.

André Kertész,
Hongaars fotograaf
1894 - 1985

De camera is mijn werktuig.
Daarmee geef ik een bestaansreden aan alles om mij heen.

Annie Leibovitz,
Amerikaans fotografe
1949

Wat je in mijn portretten ziet
is dat ik niet bang was om verliefd te worden op die mensen.

Als ik zeg dat ik iemand wil fotograferen
bedoel ik eigenlijk dat ik ze wil leren kennen.
Iedereen die ik ken fotografeer ik.

Pablo Picasso,
Spaans kunstenaar
1881 - 1973

Ik fotografeer dingen die ik niet wil schilderen
en ik schilder dingen die ik niet kan fotograferen.

Mick van Schooneveld,
Amsterdams fotograaf

Je kunt mensen niet tonen wat zij niet kunnen zien.

George Bernard Shaw,
Iers toneelschrijver
1856 - 1950

Een fotograaf lijkt op de kabeljauw
die een miljoen eitjes maakt
waarvan er één volwassen wordt.

Han Singels,
Nederlands documentair fotograaf
1942

Je verliest je bij een onderwerp maar al te gemakkelijk in het uitzonderlijke en het theatrale. Maar daarmee doe je het geen recht. Want het gaat over leven, over wat er is, en niet over wat je daar als fotograaf voor moois van kunt maken.

**

Een portret moet iets onthullen.
Als het dat niet doet ...
dan is het in mijn ogen geen portret.

Heb jij ooit een modefoto gezien
die iets over de persoonlijkheid van het model zegt?

Jerry N. Uelsman,
Amerikaans kunstfotograaf
1934

De kunst van fotografie is een moment
met gevoel vast te leggen op de gevoelige plaat.

Stan Rams

De schilderij doet kennen;
de fotografie kan slechts in herinnering brengen.

Comtesse Diane de Beausacq
Frans schrijfster
1829-1899

12 opmerkingen:

  1. fotografie leerde me anders kijken, en eigenlijk moet je heel veel geduld hebben, maar dat is al wat minder bij me ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk dat je zowat elke emotie kan voelen door naar foto's te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. werkloos blijven als oorlogs fotograaf is in deze de topper de citaten , in mijn ogen dan
    ik heb een klein cameratje en maak best aardige kiekjes zo men zegt
    Ja de zuidwest hoek is een mooie hoek , ik heb ik weet niet hoe vaak het Ijselmeer rond gefietst als kind en nadien ook nog wel , het fietsen is mij met de paplepel ingegoten zeg maar
    komende week ben ik in Makkum maar laat de fiets thuis hoor , ik kijk er wat pctjes na en instaleer wat mooie software bij achternichtjes voor hun schoolwerk
    en nu ga ik lekker aan de koffie
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Foto's maken is zo leuk. Het brengt zoveel herinneringen naar boven als je het later terug kijkt.

    Love as Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, dat is een log wat fotograaf Han beslist zal smaken, dus ik heb de link even naar hem doorgestuurd...

    Nanana...

    Als ik in mijn donkere kamer
    Al die foto’s overzie
    Zoek ik dikwijls naar een hamer
    Bij gebrek aan fantasie

    Want de angst voor het cliché
    Levert nooit een goed idee
    ‘k Sla de boel liever aan stukken
    Dan weer eens te mislukken

    In de fotografie, de fotografie, de fotografie, de fotografie
    In de fotografie, de fotografie, de fotografie, de fotografie

    Want de angst voor het cliché
    Levert nooit een goed idee
    Dat is het drama
    In de fotografie

    Als ik weer eens zit te knoeien
    Met dat flitsend materiaal
    Dan voel ik mijn twijfels groeien
    Want het lukt nooit helemaal

    ‘t Is misschien een ‘idée fixe’
    Maar ‘k denk altijd, ‘t wordt weer niks
    Ik ben nog nooit aan iets begonnen
    Dat een ander nog niet had verzonnen

    In de fotografie, de fotografie, de fotografie, de fotografie
    In de fotografie, de fotografie, de fotografie, de fotografie

    ‘t Is misschien een ‘idée fixe ‘
    Maar ‘k denk altijd, ‘t wordt weer niks
    Dat is mijn drama
    In de fotografie

    Soms zit ik hardop te dromen
    Van een wonderschoon model
    Dan zal het sukses wel komen
    Het sukses dat komt dan wel

    Ja, zo’n prachtstuk voor m’n lens
    Is m’n allergrootste wens
    ‘k Hoef alleen maar goed te mikken
    In de hoop dat het zou klikken

    In de fotografie, de fotografie, de fotografie, de fotografie
    In de fotografie, de fotografie, de fotografie, de fotografie

    Ja, zo’n prachtstuk voor m’n lens
    Is mijn allergrootste wens
    Dankzij het wonder
    Van de fotografie
    © De Nieuwe Snaar

    ... sorry als mijn reactie wat te lang is lieve Diana, maar ik vind het zo'n mooi, toepasselijk lied...
    OT: de foto van de klok en lamp is echt, het matrassenitem een bewerking en ja, ik maak het allemaal zelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij fotografie kunnen de kleinste dingen een groots onderwerp zijn.

    en precies zo is dat voor mijn gevoel,
    wat een boel spreuekn diana, ik wist niet dat er zoveel over te vinden was:-)

    een heerlijke dag gewenst.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik probeer doorgaans foto's te maken die anders zijn dan anders.
    Van 100 genomen foto's gebruik ik er mss maar 1.
    Ik ben redelijk kritisch dus.
    Er staan heel wat citaten. Sommige spreken echt aan. Sommige niet.

    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben niet zo handig met dat ding
    maar zoals er hier eentje zegt
    op het meest onverwacht
    maak je de mooiste momenten.
    Meestal schenk ik meer aandacht
    aan iets waar een ander niet naar kijkt
    zoals een détail in een gevel,
    de klink van een deur etc ...
    Liefs ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha hoe kom je op het idee van die citaten en zo verrassend anders iedere keer. Leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo D.,
    Gelukkig kunnen we een beroep doen op foto's, om momenten uit een ver verleden opnieuw te beleven. Het is mede daardoor dat we familieleden leren kennen, die reeds waren overleden, nog voor we geboren werden. Als dat niet geluk hebben is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik haat foto's!
    Wil niet weten wat een ander heeft gezien.
    Dat vind ik zonde van mijn tijd.
    Wat ik zelf heb gezien, zit in mijn fotografisch geheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. lieverd, het is behelpen hier en ik kan de letters niet groot genoeg krijgen om te lezen maar weet dat ik aan je denk.....

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter