zondag 14 april 2013

Citaten over de bibliotheek



Elke bibliotheek
bestaat uit te veel boeken.

Karel Jonckheere
Vlaams schrijver en dichter
1906 -1993

Ik moet zeggen dat ik televisie erg leerzaam vind.
Op het moment dat iemand de televisie aanzet,
ga ik naar de bibliotheek en lees een boek.

Groucho Marx
Amerikaans acteur

Sommige mensen hebben
maar één boek in zich;
anderen een bibliotheek.

Sidney Smith
Engels dichter
1771-1800

Bibliotheken zijn de enige plaatsen ter wereld
waar de dwaling
rustig naast de waarheid slaapt.

P.A.V. Boiste
 
Er zijn zeventig miljoen boeken
in de Amerikaanse bibliotheken,
maar het boek dat je lezen wilt
is altijd net uitgeleend.

Tom Masson
Amerikaans schrijver
1866-1934

"Met een bibliotheek ben je vrij en niet beperkt door tijdelijke politieke klimaten. Het is de meest democratische van alle instituten want niemand, absoluut niemand, kan je zeggen wat je moet lezen en wanneer en hoe."

Doris Lessing

Wat hebben we zonder bibliotheken?
We hebben noch verleden noch toekomst."

Ray Bradbury

"Wanneer ik lees over de besparingen
op de budgetten voor bibliotheken,
dan denk ik bij mezelf dat de maatschappij
nog een manier gevonden heeft
om zichzelf te vernietigen."

Isaac Asomov

"Ik heb me altijd ingebeeld
dat het paradijs
een soort bibliotheek zal zijn."

Jorge Luis Borges

Wat is een schrijver?
Plankruimte in de bibliotheek
die hem heeft gebaard.

Gerrit Komrij

Als je naar de bibliotheek gaat
om een boek te lenen,
zal de bibliotheek dat boek waarschijnlijk
niet in haar collectie hebben.

Als de bibliotheek het boek wél
in haar collectie heeft,
zal het net op dat moment uitgeleend zijn,
of verloren, of gestolen.

Als je het boek tòch in handen krijgt,
zal blijken dat de bladzijden
die je wou consulteren
eruit gescheurd zijn.

Als je het boek in handen krijgt
en het blijkt onbeschadigd te zijn,
dan zal het meer dan waarschijnlijk verouderd zijn,
zodat je er niet mee kunt beginnen.

Als je het boek in handen krijgt,
en het blijkt onbeschadigd
en daarenboven nog recent,
dan is het vermoedelijk zo nuttig
dat je het niet kunt gebruiken
als je de rest van je materiaal
niet bij de hand hebt.
Dat boek wordt niet uitgeleend.

Richard B. Bernstein

Als vrouwen gerespecteerd
zouden willen worden
voor hun hersenen,
dan zouden ze naar de bibliotheek gaan
in plaats van naar Bloomingdale's.

Mike Bloomsberg

Elk leven is een encyclopedie,
een bibliotheek, een inventaris van voorwerpen,
een verzameling van stijlen,
waarin alles voortdurend door elkaar gehusseld
en vervolgens op alle mogelijke manieren
opnieuw geordend kan worden.

Italo Calvino

Leen bij voorkeur alleen boeken uit,
die jezelf hebt geleend.

Indien je een boek uitleent,
waar je bijzonder aan gehecht bent,
bestel dan nog dezelfde dag
een nieuw exemplaar.

***

Schrijf nooit je naam voor in een boek
alvorens het uit te lenen.
Dit kan voor de lener zeer pijnlijke gevolgen hebben
als hij het boek in gezelschap van vrienden
voor eigen bezit wil laten doorgaan.
Bovendien is het beledigend voor de schrijver.

***

De enige manier
om aan het boeken uitlenen te ontsnappen,
is niemand meer in je huis toe te laten.

***

Als je genoeg boeken bij elkaar hebt geleend,
begin dan een uitleenbibliotheek.

Remco Campert

Over een letterdief:

"Je hebt mensen die hun boeken
in hun bibliotheek zetten.
M ... zet zijn bibliotheek in zijn boeken."

Nicolas de Chamfort

Wanneer je een tuin hebt
en een bibliotheek,
dan heb je alles wat je nodig hebt.

Cicero

Flirten is beter dan trouwen.
In een uitleenbibliotheek vraag je toch
ook niet voortdurend naar hetzelfde boek?

Maurice Dekobra

Als kind ga je met je bibliotheekkaart
op reis naar exotische, verre oorden.
Als volwassene doe je dat
met je kredietkaart.

Sam Ewing

"Een vrouw die niet mooi is geweest
is niet jong geweest."

Ik lees dit in een bibliotheek,
waar een vrouwenhand
met potlood naast geschreven heeft:
"Erg genoeg is dit waar!"

Edmond en Jules de Goncourt

Wanneer in Afrika een bejaarde sterft,
verdwijnt daarmee een bibliotheek.

Amadou Hampâté Bâ

Loop met een fikse pas naar een bibliotheek.
Leen daar een boek van een goed auteur.
Loop met fikse pas terug naar huis
en ga daar met volle aandacht lezen.

De lichaamsbeweging plus de stimulans
die het boek geeft
zorgt voor alles wat nodig is
voor een goede lichamelijke
en geestelijke gezondheid.

Helen Hayes

Bij een vernietigende brand
in de privé-bibliotheek van Reagan
zijn beide boeken verloren gegaan.

***

Een bibliotheek
kan je vergelijken met een apotheek:
veel vergif en weinig remedies.

A.P. de Prémontval

Een intellectueel is iemand
die een bibliotheek bezoekt,
zelfs wanneer het niét regent.

André Roussin

Mensen die willen begrijpen
wat democratie is,
moeten minder tijd besteden
aan Aristoteles in de bibliotheek
en wat meer op het openbaar vervoer.

Simeon Strunsky

Geen enkele bibliotheek
zal ooit groot genoeg zijn
om onze onwetendheid op te bergen.

Albert Willemetz

Wil je van de grond komen,
ga dan naar de universiteit;
wil je een opleiding,
ga dan naar de bibliotheek.

Frank Zappa

Quotes over Leren in de Bibliotheek

Dankzij Leren in de Bibliotheek 
hebben we 's avonds nooit meer ruzie. 
Het huiswerk is af, 
zo hebben we het veel fijner samen!
 Echt een enorme verandering.

***

Ik ben klaar met mijn huiswerk,
maar mag ik hier dan nog wel even blijven?

***

Op school maak ik nooit huiswerk.
Thuis kan ik de concentratie niet opbrengen.
Alleen hier lukt het me.

Loesje over de bibliotheek

Navo

Bouw uw tanks 
om tot bibliobus.

Loesje

Sorry dat ik dit boek
zo laat terugbreng
maar het wilde me maar niet loslaten.

Loesje

4 opmerkingen:

  1. boeken, ik ben niet zo'n lezer, al moet ik toegeven dat ik vorige week nog eens een boek gekocht heb , en dat was al 15 jaar of zo geleden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mogge Diana
    ff recht zetten Rebbeltje maakte die banner bij mij hoor , daar is ze heel handig in , ik zou het zelf ook kunnen ,maar heb minder tijd hihi
    Bibliotheek , daar kwam ik in mijn kinder jaren , lezen deed ik nadien enkel in de vakantie , nu lees ik wat tijdschriften en de krant
    wens je een zonnige zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan er boeken lenen
    Je vindt er altijd iets
    een studie over oestrogenen
    of een handleiding over de fiets

    Je kan er uren slijten
    het is er lekker warm
    men zal er je nooit buitensmijten
    iedereen is welkom: rijk en arm

    Maar niemand komt er nog
    Ik loop er heel alleen
    Waarom toch,
    Waarom is het niet meer als voorheen?

    Daar in de bibliotheek
    Klinkt enkel nog geween
    Want in de bibliotheek
    voel ik mij zo alleen

    Je kan er internetten
    Je hebt geen geld vandoen
    Een website over Bachs motetten
    Of over 't paren van de parelhoen

    Je kan er kranten lezen
    Met een kop koffie bij
    Je wordt door niemand nagewezen
    Voor je uitgerafelde kledij

    Wie van ons vermoedde toen
    Dat ik daar nu heel alleen
    Verloren loop
    Met al die boeken om me heen?

    Daar in de bibliotheek
    Klinkt enkel nog geween
    Want in de bibliotheek
    voel ik mij zo alleen
    © Fritz Van den Heuvel
    *wink, big smile*

    Fijne zondag lieve Diana, hopelijk kan je vandaag je boek buiten lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een mooie tijd lekker weertje heerlijk weg dromen een spannend boek...
    vandaag was er weer zo een.
    en hoop voorlopig niet de laatste.
    groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter