vrijdag 12 april 2013

Citaten over de voorjaarsschoonmaak


Voel jij ook de drang om de winter van je af te schudden bij het eerste overtuigende lenteweer? En vind je een grote schoonmaak thuis de perfecte manier om dat te doen? Een begrijpelijke reactie zo blijkt. Want de lenteschoonmaak is een diepgewortelde traditie in onze geschiedenis.

De lenteschoonmaak dateert van de tijd toen we onze huizen nog verwarmden met hout en kolen. De rook die daarbij vrij kwam, zorgde ervoor dat muren, meubels en linnen na een tijdje bedekt werden met een donker roetlaagje. Bij het aanbreken van de lente werden de huizen verlucht en kregen ze een grondige schrobbeurt.

Vandaag zijn onze huizen voorzien van centrale verwarming en komt er nog weinig rook en roet aan te pas. Maar toch voelen velen nog altijd de drang om een lenteschoonmaak te houden.

**

Een verhuizing maakt wegdoenerig. Men is dan zo helemaal in de stemming van grote schoonmaak, face-lift, een nieuwe lente en een nieuwe huid. Met het betere werk verblijdt men de antiquaren. Met het mindere werk verblijdt men neef en nicht. Met het verzamelde werk van J. Bernlef teistert men de vuilnisman.

Gerrit Komrij

Opgeruimd huis,
opgeruimd hoofd.

**

Als men ooit een vrouw
tijdens de voorjaarsschoonmaak
bezig heeft gezien,
begrijpt men waarom wervelstormen
vrouwelijke namen dragen.

Milton Berle

Lenteschoonmaak:

Ieder huisje
zijn kuisje.

Eric Piscador

De eerste plichtgevoelens
zie je in de kat
die zich schoonmaakt.

Sonja Prins

In Nederland begint op 21 maart
in plaats van de lente de schoonmaak.

Toon Verhoeven

Je huis schoonhouden
zolang je kinderen nog opgroeien,
is als sneeuwruimen ...
voordat het heeft
opgehouden met sneeuwen.

Phyllis Diller

Cleaning is just putting stuff
in less obvious places.

**

That kill me moment
when you think you're done with the dishes
and you turn around
and see those pots on the stove.

**

I am grateful
for the lawn that needs mowing,
windows that need cleaning,
and floors that need waxing
because it means I have a home.

**

Ik heb lentekriebels
en mijn vriendje
de grote schoonmaak.

Loesje

Voorjaarsschoonmaak

Vader is de buurt langs
om de meubels terug te vragen.

Loesje

13 opmerkingen:

  1. Allemaal leuke anecdotes maar,
    toen ik in het middelbaar zat ( bestaat dat nog trouwens?)
    kregen we vier uur in de week huishoudschool,
    een goeie man moesten we zelf zoeken haha ( bestaan die ook?)
    anyway, ik noem dat lui-wijven-praktijken
    als ze 1 maal per jaar als een heks op een bezem door alle hoeken vliegen. Als ik door het hele jaar iets merk dat nodig is, dan doe ik dat terstond. Logisch toch? ♥
    Maar ik heb wel zin, wat ik regelmatig doe om bloemen in huis te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OT: soms duikt mijn donker tintje op,
      en op gebied van schrijven kan ik alle richtingen uit ;-)

      Verwijderen
  2. Oei, je doet er me aan denken dat ik er nog steeds niet aan begonnen ben en er voorlopig ook geen zin in heb lieve Diana hihi. Maat jouw weer mooie bij elkaar gesprokkelde citaten zullen me er misschien toe aanzetten...
    Bedankt voor je fijne reactie hoor, je verwarmde er mijn hart mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mogge Diana
    nu je zag de ppsjes je weet dat ik allerhande diensten werk , houd mijn huisje kuis zo goed ik kan / weet
    dus echt voorjaar schoonmaak is hier niet aan de orde
    ik zal zo wat uurtjes slapen en omschakelen en nee ik slaap het weekend niet weg , geniet overdag en slaap weer in de nacht
    wens je een fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toevallig zijn de dames er hier gister mee begonnen. Geen roet en zo, maar af en toe je huis ene grote beurt geven kan nooit kwaad.
    Dan kan al het stof wat op verre hoekjes zit ook eens weggehaald worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een opgeruimd huis en een opgeruimd hoofd
    er staan leuke stukjes tussen
    maar de grote schoommaak van vroeger
    die zijn er niet meer in ieder geval hoor ik daar niet bij.
    Groetjes
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha wat is dat voor een woord, komt niet bij me op whahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik krijg op onbepaalde tijdstippen die kriebels dus ik heb dat een heel jaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Brrrr grote schoonmaak.ik moet er niet aan denken .Ik ben niet zo huishoudelijk ,dus ben ik toch wel eens blij dat ik een klein huisje heb haha.Fijn weekend
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog geen grote schoonmaak, wel bloemen in huis....Agnès

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo D.,
    Zoiets behoort tot het domein van de vrouw des huizes en dan maken we maar liever dat we niet in de buurt vertoeven, wanneer al dat poetsgeweld losbreekt. We zoeken dan wel een veilig plekje achter de pc, waar we in alle stilte de gebeurtenissen gadeslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik die te vroeg ben.....tot morgen dan, want vandaag heb ik geen tijd meer, want eerst werken en dan moedersdagje, en dan lekker uit eten, dus ik wens je een heel leuk weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik spoel de winter wel weg met een bierjte in de zon. Ehhhh of bedoelen ze dat niet met een voorjaarsschoonmaak.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter