donderdag 25 april 2013

Citaten over parfum


De parfum is ontwikkeld in Egypte, waar takjes kruiden en bloemen werden gebrand voor hun goden. Later gingen ze deze geuren verwerken in de olie waarmee ze hun doden insmeerden, waarna al heel snel de bad- en massageolie volgde. De Grieken namen deze over, maar omdat deze zo dik was gingen ze over op parfums op waterbasis. Pas in de 12e eeuw voor Christus sloeg die aan, waarna ook vrij snel de parfumflesjes volgde.

Parfum wordt gemaakt van etherische oliën, afkomstig van harsen, bloemen, boomschors, vruchten en wortels. Per parfum worden ongeveer 30 geuren gebruikt. De prijs van een parfum is dan ook afhankelijk van de hoeveelheid en kwaliteit van de gebruikte geuren.

De herinnering
is het parfum der ziel.

George Sand

Frans schrijver
1804-1876

Door zijn maîtresse hetzelfde parfum te geven,
nam hij zijn vrouw bij de neus.

Kees van Kooten

De beste manier om sommige vrouwen aan te trekken
is een parfum dat naar een kredietkaart ruikt.

Al Mannio

Dankbaarheid is als het Oosterse parfum,
waarvan de reizigers spreken,
dat alleen in gouden flessen goed blijft:
zij parfumeert de grote zielen
en verzuurt in de kleine.

Jules Sandeau

Men kan parfum in dozen ruiken
Of rechtstreeks in de rozen duiken.

Gerrit Komrij

Mevrouw!
Wilt u onmiddellijk
dat parfum afdoen?

Van Kooten & De Bie

Als echtgenoten bloemen meebrengen
is dat meestal
om een vreemd parfum te verbergen.

Ingrid van Bergen

In het artiestenwereldje waar het altijd barst van de mensen met ego's-van-hier-tot-Tokio, is er altijd wel een doerak die zijn strontkar over jou uitrijdt, zodat hij er zelf weer lekker geparfumeerd bij kan lopen.

Marco Borsato

Een vrouw zonder parfum
is een vrouw zonder toekomst.

Coco Chanel

'Waar moet ik me parfumeren?' vroeg een jonge vrouw.
'Overal waar je gekust wil worden.' antwoordde ik.

Coco Chanel

Zweet is het parfum van de man
die hard werkt.

E. Constant Sr

Rijken hebben honderd rozen nodig voor één druppel parfum. Dat is luxe. Het ware geluk bestaat erin dorens te verzamelen en een roos te vinden.

John Delaine

Ik parfumeer mijn leven
met het aroma van mijn hart.

Gui Ericx

Het is droevig voor een vrouw
als zij haar parfum zelf moet kopen.

Lena Jeger

Ik hoor het parfum van mijn schoonmoeder
al op een kilometer afstand.

David Lloyd

Sex-appeal van de man
bestaat uit macht, geld
en een scherpe parfum
in deze volgorde.

Vivien Mellish

Parfum is geld
in 't water.

Jan-Walter de Neve

Draag nooit parfum in de tuin
tenzij je bevrucht wil worden
door de bijtjes.

Anne Raver

Om mannen aan te trekken
gebruik ik een parfum dat heet
'Het Interieur van een Nieuwe Wagen'.

Rita Rudner

De reclame is
een geparfumeerd kadaver.

Oliviero Toscani

Een cultuur mag men eerst geslaagd heten
wanneer de beul zich parfumeert.

Julien Vandiest

Haar liefdesbriefjes
ontvangt hij via e-mail
ongeparfumeerd.

Walter Vereertbrugghen

Er is een groot verschil tussen mannen en parfums:
parfums verdwijnen als je de fles openmaakt.

Hanne Wieder

Het geluk is een parfum:
wij kunnen het niet
over een ander uitstorten
zonder dat er
enige druppels op onszelf vallen.

**

13 opmerkingen:

  1. mogge Diana
    ja wat een leuk toeval , zag je de pps die onder het plaatje zit , best mooi hoor
    maar ik heb het niet zo op al die geurtjes , zal parfum nog gaan maar al die spuitbussen met wat collegas van me zich mee vol spuiten , gadverdamme :)
    hier wat motregen , straks in ieder geval ff naar de suup opdat ik een pannetje nasi kan maken
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn de dames van de toiletten, we schrobben, soppen en dweilen, zemen en ontsmetten.
    Als ‘n mevrouw of ‘n meneer ‘n pieppie heeft gedaan, dan lopen wij er met ‘n lekker geurtje achter aan.
    Wij zijn de dames van de toiletten, met nare luchtjes maken wij snel korte metten.
    ‘N grote of ‘n kleine boodschap ‘t geeft niet wat het is.
    Bij ons zijn de toiletten, altijd fris. (...)
    © De Germa's
    *wink, big smile*
    Maar wat een schitterende citaten over parfum, bedankt lieve Diana, ik kom hier graag al dat moois opsnuiven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Parfum, Heel wat citaten zeg, maar als ik bloemen mee neem, doe ik dat omdat ik bloemen wil geven. Niet om wat te verbergen :D
    Zelf gebruik ik niet zo vaak parfum. Ik heb het wel
    Boss en CC. Ik gebruik het meestal bij het uitgaan.
    Sommige mensen overdrijven met de hoeveelheid die ze opdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms (vaak) afschuwelijke stank.
    Een enkele keer bijzonder verleidelijke geuren.

    Op de boederij teelde wij Karwei.
    Dat gebruikte men ook in de parfumindustrie.
    Maar lagen de zakken zaad in de schuur opgeslagen, rook de hele boerderij naar deze fijne geur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aftershave of deo, maar nog nooit parfum gebruikt.
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn voorkeur: chanel nr5,
    maar ook Opium
    en van die mysterieuze geurtjes,
    een beetje zwoel mag maar altijd subtiel
    de gesciedenis over Egypte kende ik al,
    zoals je weet heb ik ooit nog verkoopster geweest van al dat lekkere spul ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. oeps nu staat ze dér wel, het tovert hier hAhA zit die duivel weer op mijn hielen.

      Verwijderen
  8. Ja leuk als blogjes elkaar aanvullen hè...
    Liefst gebruik ik alleen maar een goede bobylotion...heb er zelfs een die heerlijk ruikt.
    Simpele maar afdoende...en wil ik een geurtje dan trèsor of noa..bescheiden maar wel lekker ruikend.
    Geen parfum voor mij...als er geen eau voor staat.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo D.,
    Tja het eerste citaat komt ons wel heel bekend voor, alleen gebruiken we op ons bescheiden blog de Franse versie van George Sand. Leuk tussen al die citaten ook deze uitspraak aan te treffen. Alhoewel enigszins figuurlijk omschreven, kan er toch even worden over nagedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. parfum, welk mens heeft er niet een paar flesjes van staan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat veel citaten weer.Ik ben een echte geuren fanaat,dus altijd een rijtje flessen staan.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter