dinsdag 23 april 2013

Tussen angst en vrijheid

Over vrijheid, angst om vrij te zijn en om de moed te vinden
om te durven veranderen.



Een vrouw zit op een stoel voor het raam naar buiten te kijken tot ze haar man ziet verschijnen. Hij zal om zes, zeven uur thuiskomen, hij zal dronken zijn en hij zal haar slaan, zoals elke dag. Op een gegeven moment ziet ze een vrouw lopen in ongeveer dezelfde jas als zij heeft. Ineens beseft ze met een schok: ik zou daar ook kunnen lopen als ik dat wil.

Ze staat op, loopt naar de kapstok, doet haar jas aan, opent de deur, staat in de deuropening, kijkt de straat in en schrikt zo van alle mogelijkheden, van wat er van haar terecht zou komen, dat ze bevangen wordt door angst, de deur dicht doet, haar jas aan de kapstok hangt en weer op haar stoel gaat zitten. Ze wacht op haar man, die om een uur of zes, zeven thuis zal komen, dronken zal zijn en haar zal slaan”.

Vrijheid kan beangstigend zijn als je je veiligheid vindt
binnen je eigen begrenzingen.

Jean-Paul Sartre

4 opmerkingen:

  1. nee dat is geen leven
    maar helaas wel de realiteit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet wat ze meemaakt..behoudens dat slaan dan.. gelukkig is het bij mij nooit zover gekomen dat ik de deur niet uit durfde... integendeel zelfs.. hoop dat ze ooit de moed krijgt om haar jas aan te btrekken en naar buiten te gaan ..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen leven, maar wel heel begrijpelijk. Ik hoop dat voor de mensen die dat meemaken dat het snel afgelopen is.

    Love AS Always
    di Mario

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter