zondag 8 december 2013

Het najagen van dromen


Er is niks mis met het najagen van dromen. Je hebt iets in je hoofd, en zet de stappen die nodig zijn om die ene diep gekoesterde wens om te zetten in iets concreets. Wij mensen hebben het nodig om te blijven hopen, want hoop doet immers leven.

Hoop zorgt voor gedrevenheid, voor je zinnen zetten op datgene wat je graag wil hebben en waarvoor je moeite wil doen. Hoop is een motor die de boel draaiende houdt en voorkomt dat je blijft hangen in de comfortzone.

Het wordt pas vervelend als die hoop nergens op gebaseerd is. Als je bij voorbaat al weet, dat het einddoel nooit bereikt zal worden, wat je ook probeert. Trekken aan een dood paard, zogezegd. Mooi gezegde, want dode paarden zijn erg zwaar en zelfs met de grootst mogelijke inspanning zit er geen millimeter beweging in. Moet je het paard dan maar laten liggen? Je zou kunnen overwegen om hulptroepen in te schakelen. Die hulptroepen moeten daarvoor wel het nut inzien van dat trekken, anders sta je er alsnog alleen voor.

Er is best wel iets voor te zeggen om te blijven hopen; een status quo kan een verlammende werking hebben. Het kan leiden tot onverschilligheid en als je dat stadium hebt bereikt, is het lastig om jezelf aan te zwengelen en over te gaan tot harde actie. Dan maar liever putten uit hoop, blijven dromen, hier en daar een beweging maken en toch weer op je bek gaan. Een einddoel bereiken is prachtig, maar de weg ernaartoe is een ervaring op zich. Een leerproces, wat een leven lang duurt.

Elke ervaring op zich is een voortvloeisel uit hoop en geloof, en de wil om er beter uit te komen. Dat het soms niet loopt zoals je hoopte, is bijzaak. De hoofdzaak is dat je het probeerde, dat je erin geloofde dat je het kon en dat het kans van slagen had. Alles beter dan blijven zitten en je leven uitzitten tot je de laatste adem uitblaast. Wat dan waarschijnlijk een slaak van verlichting zal zijn.

Bron: Mariejuli

6 opmerkingen:

  1. mogge Diana
    dan heb ik geen angsten daar ik dromen genoeg heb :)
    maar wat je zegt het moet bereikbaar zijn
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik persoonlijk jaag mijn dromen nooit na, want wat ik droom trekt op niets ;-), maar ik begrijp wat je met je tekst bedoelt en eigenlijk moet een mens zijn dromen waar maken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ook weet je dat sommige dromen misschien nooit uitkomen. Toch mag je ze dromen. Al is het maar om even te ontsnappen uit de realiteit. Gewoon om even te ontspannen.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dromen mogen er zijn .... en als dan soms een droom uitkomt ja dat is toch mooi. Maar het mag je niet beklemmen, het moet als iets moois naast je wandelen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als een droom is uitgekomen heb ik weer een droom minder, daarom ben ik blij met mijn dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dromen zijn bedrog...en toch droom ik nog wel eens :)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter