dinsdag 17 december 2013

Vergeetachtig: vijf tips om daar een eind aan te maken


Het heeft best een tijdje geduurd voordat ik onder ogen wilde zien, dat ik ook minder ging onthouden. Het reproduceren van informatie kost me meer moeite dan vroeger, en soms vergeet ik ook simpelweg dingen. Of ga twijfelen over mijn opgedane kennis.

Maar nu ik geaccepteerd heb dat ik makkelijker dingen vergeet, wil ik mijn geheugen trainen. Niks ingewikkelds maar op een simpele makkelijk toepasbare manier!

Ik ga ervoor! Jij ook?

Hieronder vijf tips om je brein te trainen
en minder vergeetachtig te worden.

Tip 1

Zeg tegen jezelf of in jezelf wat je aan het doen bent. Bijvoorbeeld: je schrijft een e-mail naar die en die persoon. Dit herhaal je een paar keer in jezelf. Op die manier ga je straks niet twijfelen of je een taak wel of niet voltooid hebt. Deze mentale notitie kun je bij alledaagse en/of belangrijke zaken gebruiken

Tip 2

Als je zit te wachten, kijk dan eens bewust om je heen. Bewust van je omgeving, de mensen om je heen, de lucht of de wandbekleding in het restaurant.

Tip 3

Als je een artikel, aantekeningen of een hoofdstuk in een boek leest, train je dan in het onthouden van de belangrijke punten zonder opnieuw op je laptop of papier te kijken. Je kunt beginnen met het opnoemen van deze vijf manieren om je geheugen te trainen. Het maakt het leven een stuk makkelijker want ook je boodschappen vergeet je niet zo gauw meer. En gesprekken kun je je ook veel beter herinneren.

Tip 4

Echt luisteren naar wat anderen zeggen, helemaal met je aandacht bij dat gesprek zijn. Vrienden zijn soms oprecht verbaasd als ik ze vraag over iets wat ze maanden geleden aan me hadden verteld. Positief bijkomend effect is dat het helpt om een relatie met meer diepgang te creëren.

Tip 5
 
Als ik de tijd neem om te mediteren schieten me allerlei zaken te binnen. Dat is waar ook ... daar liggen de papieren van de auto. Of die rekening moet ik nog betalen, of die boodschappen moet ik nog doen. Door te mediteren ruim ik ook allerlei belastende rommel in mijn geest op en maak ik ruimte voor creatieve ideeën of oplossingen.

Bewaar de tips zodat je ook onderweg ze kunt oefenen.

10 opmerkingen:

  1. handige tips, waar ik zelf al wat gebruik van maak....
    ik schrijf ook heel veel op en stuur veel mails naar mezelf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook ik beweeg me af en toe in het vergeetachtig zijn, handige tips lees ik hier, ga ik zeker proberen toe te passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mogguh Diana,
    Tja, voor mij hebben deze tips weinig zin, daar mijn geheugenprobleem een andere oorzaak en andere frequentie hebben,
    Voor jou zal het vast werken.
    Ik Moet me van allerlei hulpmiddelen voorzien, maar gelukkig niet voor alles.
    Ik onthoud gelukkig gewoon wat ik hier heb geschreven :)
    En ik wens je een fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha heb een geheugen dat nog lang niet vol zit...en onthoud zoveel dat ik soms denk wanneer komen die gaten hihi
    Nee lijkt me verschrikkelijk om vergeetachtig te worden of te zijn...een van de dingen die bij het ouder worden horen maar zit er niet op te wachten,,,groetjes en fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met de jaren komt ook bij mij de vergeetachtigheid om de hoek kijken.
    Helaas vergeet je zaken die je doet, vooral die je dagelijks onbewust doet.
    Wanneer je die zaken bewust kan doen, dan vergeet je die meestal ook niet meer, heb ik gemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb alles genoteerd,
    het is nu te hopen dat ik straks nog weet
    waar ik dit lijstje heb gelegd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tip 6, zorg ervoor dat je niets hoeft te onthouden, dan kun je ook niets vergeten. Of is dit weer een beetje te kort door de bocht.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Poehhhh Puffff,, wat moet ik nu veel gaan onthouden.... Kopieer het wel... dan kan ik het af en toe weer even lezen. :-)... Vroeger onthield ik alles tot in het kleinste details en dat ben ik juist moeten gaan afleren....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mogge Diana
    goede tips las ik
    nu hier aan beland ben ik ze alweer vergeten :)
    nee hoor , maar feit is wel dat mijn geheugen niet meer is als het was , wie weet komt het terug
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter