maandag 16 december 2013

Dingen die er echt toe doen


Weet jij wat dat is? Weet jij wat er nou echt toe doet? We zijn er zo naar op zoek. Ik hoor het zo vaak om me heen:

"Ik wil doen wat er echt toe doet". Of  "Ik weet helemaal niet wat ik belangrijk vind en ik wil dat opzoeken."

Maar gaan we het antwoord vinden? We willen het bevatten, want als we het snappen weten we wat te doen en zijn we bezig met iets belangrijks, iets dat er echt toe doet. Dan worden we misschien wel een Ghandi.

Een oud verhaal over een meester en een volgeling gaat als volgt. Een man wil heel graag de volgeling worden van meester Muktananda. De man smeekt en smeekt, reist achter hem aan en wil niets liever dan dat Muktananda hem accepteert als volgeling. Hij wil de verlichting bereiken en is ervan overtuigd dat dit zijn pad is. Alleen zo bereikt hij het hoogste op aarde. Na een tijdje vraagt Muktananda waarom hij dat toch zo graag wil.

"Och meester, het is tijd dat ik nu alles van u leer. Ik aanbid u en wil zo graag uw lessen ontvangen."

"Ben je getrouwd?" Vroeg Muktananda. "Kinderen?".

"O, ja meester, twee hele lieve meisjes,
één van 10 en één van 8 jaar."

"Wat doe je hier dan nog?
Ga nu direct naar huis en ga voor ze zorgen."

Dat was de les van Muktananda.

Wat doet er nu echt toe? Er is geen antwoord op te geven. Dat kun je alleen zelf weten. Wat er echt toe doet is dat je in staat bent je acties te richten op daar waar je nodig bent. Meer hoef je niet te doen. Dat is voor iedereen en in elke fase van je leven misschien steeds anders. Ben je bezig met iets wezenlijks als je je huis schoonmaakt? Ja, want je wilt graag in een schone omgeving leven. Ben je bezig met iets wezenlijks als je het schoonmaken door iemand anders laat doen en jij lekker op de bank gaat zitten? Ja, want blijkbaar is het voor jou nodig dat je op de bank zit en even tot rust komt en geniet van het feit dat er iemand is die je helpt. Alleen jij weet wat er echt toe doet en als je daarnaar leeft wordt je vast vanzelf een Ghandi.
 

9 opmerkingen:

  1. De bedenker van de Siddha Guru !
    Eer jezelf , Aanbid je Zelf , Mediteer met jezelf , God woont in jou als jezelf !
    Zie god in elkaar !
    Zijn basisprincipes , heb ik jaren geleden eens gelezen en nu eens terug gezocht ! maar ik en religie :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. slim......een gezin zou zeker op de eerste plaats moeten komen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mogge Diana , ja een lach doet goed , en ik ben blij dat ik er weer een glimlachje bij heb
    Hier is iets geheel anders aan de gang, iemand die zijn gezin in de steek laat om een of andere snurker achter na te zitten en die te vereren , dat moet ie zijn vrouw en kindjes doen , of niet dan
    geniet de da

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo vragen mensen zich ook wel eens af wat het doel van het leven is. Er is geen echt doel. Vrede met jezelf hebben, tot jezelf komen, doen wat volgens jou gedaan moet worden.
    Meer is het eigenlijk niet,.

    Heb het goed vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je kiest voor iets moet je er voor gaan. Dat was een beslissing die je nam. Natuurlijk kan het altijd misgaan en iedereen verdient geluk. Ook al verlies je iemand waarvan je hield, belangrijker nog is dat liefde niet te koop is. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het grootste is inderdaad nu mijn kinderen. Ik kan voor ze zorgen, dingen leren, voeden, lol maken, stoeien en natuurlijk heerlijk knuffelen. Wat is het doel van het leven. Kijk eerst eens om je heen ipv ver weg. Dichtbij kun je nog zoveel doen.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat voor de een de kinderen zijn kan voor iemand anders de huisdieren zijn maar zoek het in je eigen omgeving das duidelijk...toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dingen die er echt toe doen zijn de dingen die jij vindt die er toe doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb vandaag weer een lesje gehad in wat belangrijk is !! Mens zijn voor de mensen om je heen .Onze vorige buuf was weer helemaal de weg kwijt vanochtend en ze kon haar 'nieuwe' huis niet meer vinden .Ik ben naar buiten gegaan en samen liepen we gearmd door de poort ,ik heb haar thuis gebracht .Ze vroeg zelfs nog wie daar in mijn huis stond ,kende dus zelfs mijn man niet meer En dan merk ik dat ik niet kan haten .Thuis gekomen heb ik gehuild omdat ik dit echt vreselijk vind als iemand zo reddeloos rond loopt.
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter