zondag 15 december 2013

Ben jij je bewust van je (slechte) gedrag?


Niemand is perfect. Iedereen heeft trekjes die voor verbetering in aanmerking komen. Maar weet jij welke trekjes dat zijn? Ben jij je ervan bewust waar anderen zich bij jou aan ergeren?

Ergernissen

Het is waarschijnlijk makkelijker bij anderen aan te wijzen waar je je aan ergert dan je te bedenken waar anderen zich bij jou aan ergeren. Of het nu je collega is die altijd roddelt of de kantjes er van af loopt, je baas die je niet met respect behandelt, een familielid die het altijd beter weet of je buurvrouw die altijd wat te klagen heeft. Het zorgt in ieder geval voor ergernis. En ergernis is niet goed voor je. Het kan daarom helemaal geen kwaad om af en toe je eigen gedrag eens onder de loep te nemen of in ieder geval je bewust te zijn van je eigen gedrag en wat je daarmee losmaakt bij anderen.

Waarom is het goed om je bewust te zijn van je eigen gedrag
en dit te willen verbeteren?

Je wordt er toleranter door. Als je je bewust bent van je eigen fouten zul je meer begrip hebben bij de fouten van anderen.

Je ontwikkelt je gevoel voor empathie, het vermogen om je te verplaatsen in het gevoel van anderen.

Je krijgt meer zelfkennis en krijgt meer inzicht in waarom je op bepaalde momenten zo divers reageert.

Je krijgt meer waardering van anderen omdat je een prettiger en aangenamer mens wordt. Dat zullen anderen vinden maar waarschijnlijk voel je je zelf er ook beter door.

Goed voor je karma. 'Wie goed doet, goed ontmoet'.

Om een relatie goed te houden is het van belang je goede en slechte eigenschappen te kennen en bereid te zijn jezelf te veranderen.

Hoe staat het met jouw zelfbewustzijn?

Vraag je aan anderen wat zij ergens van vinden? Of vind je dat niet nodig omdat je al denkt te weten wat ze er van vinden?

Weet je wat voor effect jouw gedrag op anderen heeft of ga je er van uit dat geen probleem of hun probleem is?

Luister je echt naar anderen als je met ze in gesprek bent? Of gaat het je er vooral om je eigen mening te verkondigen?

Hoe goed ben je om niet uitgesproken hints, gezichtsuitdrukkingen of stemmingen op te pikken? Of heb je het te druk met je eigen gevoelens om je daar mee bezig te houden?
 
Ben je in staat om je ongelijk toe te geven? Vind je het makkelijk om je excuses te maken? Of weet je het altijd wel zo te praten dat het iemand anders schuld is?

Ben je het vooral eens met het eerste deel of met het tweede deel van de vraag? In het geval van het laatste dan is er nog wat werk aan de winkel.

Copyright tekst

9 opmerkingen:

  1. ik ken mijn slechte trekjes zeker, maar ik gebruik ze ook om mijn doelen te bereiken, daar ben ik eerlijk in, thuis heb ik dat niet zo erg, maar op m'n werk (vooral bij bazen)......;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. JA, ik ben me bewust van trekjes die ik heb die anderen niet altijd leuk vinden en/of niet begrijpen. Ik heb een vreemd soort humor. En hoewel ik er echt helemaal niemand mee wil ergeren gebeurt het een enkele keer.
    Verder ben ik een leider. Dat kwam ook al vroeg uit verschillende testen, en onlangs had ik weer zo'n test en toen kwam dit er weer uit. Heel sterk zelfs. En mensen kunnen erg slecht tegen mensen met een sterk karakter op dat gebied. Nou ja, zo be it.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mogge Diana
    ook ik ken mijn zwakke plekjes en houd er ook rekening mee , maar soms ook niet
    kan heel goed luisteren als iemand problemen heeft en z'n hart wil uitstorten , andersom lukt dat minder
    en ja zo be it
    fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een blog vol herkenbare dingen .Ik weet dat er dingen zijn die beter kunnen en dat is wel eens moeilijk om dat te veranderen.Luisteren en dingen oppikken kan ik heel goed gelukkig .
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. iedereen heeft zijn zwakke plekjes, soms is het goed van er eens even bij stil te blijven staan, er proberen iets aan te doen.
    Maar perfect zal niemand van ons ooit kunnen zijn of worden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben er van overtuigd dat mensen niet bewust fouten maken. En die insteek heb ik natuurlijk omdat ik zelf ook niet bewust fouten maak en daar toch van probeer te leren.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als bijv. ik zeg waar het op staat, vind men dat fout.
    Nochtans heb ik moeten leren om assertiever te zijn
    en nu ik dat kan maak ik foutjes.
    Sommige betreur ik, anderen moeten bezinken want ik weet dat het niet terug keren kan.
    Maar als ik echt fout ben kan ik dat toegeven, wil ik woorden wel terugnemen en zeggen ach komaan.
    Maar het is menselijk fouten te maken,
    en dan zouden we er eigenlijk voor elkaar moeten staan
    en tot een zinnige dialoog komen.
    Spijtig dat je 9/10 de deur tegen je snoet krijgt.
    Ik ben niet foutloos, dat geef ik toe ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nobody is perfect...ik dus ook niet haha
    Ga nog steeds uit van het goede van de mens en probeer me daarop te richten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Iedereen is voor verbetering vatbaar, dus ook ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter