dinsdag 25 februari 2014

Volg je hart



Bliss 
(Noun)
1. Extreme happiness, ecstasy 
2. The ecstasy of salvation; spiritual joy

Follow your bliss is een term bedacht door wijlen Joseph Campbell (hoogleraar, schrijver en grondlegger van de studie van de vergelijkende mythologie).

Simpel gezegd, volg je gelukzaligheid betekent, ga dat doen waar je je toe geroepen voelt. Ga dat doen wat je vreugde brengt.

Als je jouw bliss volgt, zorg je ervoor dat je op een pad komt dat speciaal voor jou bestemd is. Een pad dat op jou wacht om ontdekt te worden. Zodra je op je spoor zit, dan voel je dat door je hele lichaam. Alsof er ineens een groot licht aangaat.

Hoe kun je dit gelukzalige gevoel bereiken?

Door goed naar je hart te luisteren. Daar zitten alle antwoorden, alle wijsheid, in verscholen. Welke baan past bij jou? Welke partner? Waar wil je wonen? Al deze antwoorden liggen verscholen in de rust, de stilte. In de wijsheid van jouw hart.

Hoe kan ik blissful worden?

Er zijn diverse mogelijkheden. Mediteren is bijvoorbeeld een belangrijke. Maar ook spelen is uitstekend! Dansen, zingen, jezelf creatief uiten, schrijven. Uiteindelijk gaat het erom dat jij uitzoekt waarvan jij in vervoering raakt. Dat doe je door met aandacht te leven.

Veel mensen geloven dat "follow your bliss" betekent dat je kunt doen wat je wilt. Maar het is echt niet zo simpel. Als je je realiseert dat God de werkelijkheid ervaart door de ogen van een mens, en je beseft dat alles één is, zal het volgen van je geluk niet vanuit een egoïstisch perspectief, maar vanuit een perspectief van eenheidsbewustzijn zijn.

Daarom doe dat wat je gelukkig maakt, maar op een manier die nuttig is voor de wereld, of in ieder geval niet destructief is voor de wereld. Doen wat je gelukkig maakt, ondanks wat de maatschappij denkt.

Wat de norm is, is niet per se goed,
alleen een concept bedacht door de mens.

Dit gaat terug op vragen over alles, en het vinden van de waarheid voor jezelf - niet simpelweg volgen wat de media je vertelt dat belangrijk of wenselijk is.

Think about the box en wees een schepper. Maak muziek, kunst, filosofeer, leer en heb lief. Denk na over hoe je je talenten kunt gebruiken en wat je gelukkig maakt en de wereld te veranderen!

9 opmerkingen:

  1. mogge Diana
    zware kost op de vroege morgen hoor
    ik doe zo'n beetje precies dat wat ik wil en ben ook niet destructief
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi Diana,
    ja ik denk wel dat ik op dat pad aan de wandel ben, het voelt wel heel erg goed,
    of het juist is ben ik nog niet achter, maar nu voelt het oké.

    blissful, dat was ik pas écht toen mijn baarmoeder en kanker wegwaren en ik helemaal gezond was:-)
    dat euforische gevoel roep ik nog wel eens op door over mijn litteken te wrijven:-)

    dag lieve Diana,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bewandel mijn levensweg, maar mijn "Bliss" weet mij toch nog steeds een paar stappen voor te blijven.........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mogguh Diana,

    Behoorlijke informatie. Ik ben het er mee eens dat iedereen zijn of haar roeping moet volgen. als je dat doet heb je het meeste succes denk ik. Maar ook zal je je veel gelukkiger voelen.
    Uit egoistisch oogpunt iets gaan doen is nooit goed. Zoals je weet kwam ik pas nog in 'opstand' toen iemand in een van de raden hier zichzelf opwierp als belangrijkste man,.
    Dit vrijwilligerswerk wat ik nu doe heeft met mijn roeping te maken, en daarom gaat het me denk ik ook steeds beter af.

    iedereen kan het. Zijn roeping volgen. En ja, het maakt gelukkig.
    Ik wens jou een fijne dag Diana. Hopelijk met niet te veel vragen.
    Soms gaat het mis omdat het niet zo moest zijn zoals het ging.
    hug!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben altijd op weg naar mijn bliss, het is zoals den A hier al aanhaalt , maar ik doe wel lekker waar ik zin in heb.
    alle goeds ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha ik zou het woordje happynes gebruiken klinkt beter...
    Want dat is waar we toch allemaalnaar streven altijd gelukkig zijn.
    Paden bewandelen zonder al teveel hobbels...en ja de beurs kan niet altijd open zijn hihi
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel verhaal weer .Ik ben best nog een beetje zoekende naar mijn Bliss ,tsss wat een woord !!
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb nou niet meteen een happy gevoel bij dat woord. Ik krijg mijn geweldige gevoel wel van mijzelf, mijn kinderen, mijn vriendin en mijn familie en vrienden. En... de rust vind ik in bloggen ;-) Kom ik toch een heel eind of niet.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat God, het Universele Ene Leven, zich heeft afgesplitst in miljarden facetten van zichzelf om zichzelf te ervaren, in alle soevereiniteit is een bewustmakend kader, al is het maar in dat ene ogenblik als het menselijk bestaan voorbij is...

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie achter